Facebook? Už mám skoro strach otevřít konzervu! (1. díl)

17. 7. 2009
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – everythingposs
Ilustrační obrázek
"Sítě nejsou sezónní zboží a jejich budování a údržba je služba se zajímavými maržemi", řekl nedávno v rozhovoru šéf českého zastoupení významného výrobce síťových produktů. Mohou nové zákazníky a zakázky přinášet i sítě sociální?

S Facebookem to v posledních měsících bylo trochu jako s Leninem ve známem normalizačním vtipu: („Pustím televizi: Lenin. Otevřu noviny: Lenin. Už mám skoro strach otevřít konzervu..."). Facebook byl hot topic nejen tam, kde by to člověk čekal, tedy na IT či „mládežnických"  webech, ale jeho raketový růst, kdy v Česku vzrostl počet uživatelů od února do června z 250 tisíc na téměř milión už nemohla ignorovat ani mainstream média. Facebook byl zkrátka všude.

Nyní hlavní mediální zájem opadl a konzervy snad už zase otvíráme bez obav z nemilého překvapení, znamená to ale, že Facebook přestal být zajímavý? Především, Facebook nepřestal růst. Web CheckFacebook.com uvádí, že Facebook k dnešnímu dni v Česku používá 1 045 440 uživatelů. Když to zjednodušíme, za měsíc v Česku dospělo dalších 100 000 lidí do bodu „tak já to teda taky zkusím, když už to používá tolik kamarádů a známých."

Vysvětlovat základy „facebookologie" je myslím zbytečné, ostatně velmi pěkně to už na ChannelWorldu udělal Pavel Kunert.

Spíše se zkusme zeptat: „Jak můžu já, IT reseller, využít Facebook k růstu svého businessu?"

Jaké klíčové vlastnosti má Facebook z tohoto pohledu?

-          Miliony uživatelů vs. desítky přátel - velká část jeho kouzla spočívá v kombinaci masového rozšíření („je tam každý") a zároveň možnosti přesně řídit s kým a do jaké míry se chci „kamarádit".

-          „Hoďte na něj vejce!" - Možnost sdílet své virtuální zájmy či sympatie a to i u zcela aktuálních události je velmi lákavá. Velkou výhodou je opět možnost plně dávkovat míru svého zapojení se. Někdo (většina) se pouze jedním kliknutím přidá k sympatizantům, někdo dojde až k fázi realizace.

-          Návykovost - asi málokterý uživatel Facebooku se musí do jeho používání nutit, většinou řešíme problém právě opačný - jak na Facebooku netrávit tolik času? Touha vědět, co právě dělají, prožívají a čím se baví naši přátel, je spolu s vědomím, že tohle vše je pouze „one click away" velmi sladkým lákadlem.

-          „Wow, zase tolik novinek!" - Co je nové, to nás baví, staré věci nudí. Nový, tedy měněný, doplňovaný a vylepšovaný je nejen Facebook samotný, ale především obsah, kvůli kterému na něj lidé chodí, vždy se tam dozví něco nového o těch, kteří je zajímají.

-          Hravost a neformálnost, často až hraničící s dětinskostí, představivost tvůrců různých testů a aplikací je zjevné bezbřehá. Opět ale platí: Můžu ale nemusím, mám nad tím kontrolu. To, co mě nebaví, či obtěžuje, můžu blokovat, „nevhodné" dárky ignorovat, na rozdíl od reálného života to není faux pas.

-          „Nekomerčnost": jistě, na Facebooku jsou reklamy, firmy jej pilně využívají i pro PR. Vše je však v takové podobě a rozsahu, že uživatel nemá pocit, že hlavním účelem je donutit jej ke kliknutí na banner nebo mu alespoň jeho divokým poblikáváním znepříjemnit pobyt. O tom, že méně je často více a že uživatel si bezpečně všimne i velmi nenápadného banneru, pokud je pro něj zajímavý, svědčí asi nejlépe obchodní úspěch textové reklamy Google AdWords. Ta stejně jako právě Facebook dokáže uživateli „dávkovat" reklamu v rozsahu, který jej neobtěžuje a občas mu dokonce přinese i užitek.

Cyber25 Early

A jak to tedy vše nejlépe využit ve vašem obchodě? O tom v druhém díle komentáře.


Autor je nezávislý marketingový konzultant s dlouholetými zkušenostmi  v oblasti  IT distribuce a systémové integrace.

Čtěte dále

Live streaming sportů trhá rekordy, mění pravidla hry v internetovém provozu
Live streaming sportů trhá rekordy, mění pravidla hry v internetovém provozu
Anect začíná novou etapu, do vedení se staví Filip Winkelhofer
Anect začíná novou etapu, do vedení se staví Filip Winkelhofer
Do tří let převezme většinu kontaktu se zákazníky agentní umělá inteligence
Do tří let převezme většinu kontaktu se zákazníky agentní umělá inteligence
Polovinu firem štve, že oprava softwarových zranitelností trvá příliš dlouho
Polovinu firem štve, že oprava softwarových zranitelností trvá příliš dlouho
René Pospíšil (IS4 security): Úspěšná dekáda Bitdefenderu
René Pospíšil (IS4 security): Úspěšná dekáda Bitdefenderu
Algotech znovu na nákupech, vstupuje do firmy Expinit
Algotech znovu na nákupech, vstupuje do firmy Expinit