Firmy chtějí to nejlepší z obou světů: ukládat data lokálně, ale s globálním zabezpečením

26. 5. 2025
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: Depositphotos
Drtivá většina organizací je podle Cisco přesvědčená, že jejich data budou bezpečnější, pokud budou uložena lokálně, tedy v zemi či regionu působení. A to i za cenu vyšších nákladů.

Průzkum společnosti Cisco odhalil, že přestože firmy věří, že globální poskytovatelé umí lépe zabezpečit jejich data, drtivých 90 % z nich preferuje lokální uložení dat. Roste také podpora legislativy na ochranu osobních údajů, přičemž 86 % firem vnímá její pozitivní dopady na obchodní aktivity.

Až 96 % organizací potvrdilo, že investice do ochrany soukromí přinášejí návratnost převyšující náklady, očekávají však přesun těchto výdajů do implementace umělé inteligence. Povědomí o generativní umělé inteligenci se zvyšuje, nicméně obavy uživatelů z možných rizik stále přetrvávají.

Obrazem: Cisco Connect v Praze propojilo na osm stovek účastníků Přečtěte si také:

Obrazem: Cisco Connect v Praze propojilo na osm stovek účastníků

Všude dobře, doma nejlíp

Ohodnoťte výrobce a distributory!

 

chci hlasovat

Cisco uvádí, že důvěra firem v globální poskytovatele řešení na ochranu dat meziročně vzrostla o pět procentních bodů na 91 %. Tento nárůst může odrážet rostoucí trend, kdy nadnárodní poskytovatelé zavádějí možnosti ukládání dat v rámci regionu, což firmám umožňuje využívat výhod i odborných znalostí globálního rozsahu a zároveň splňovat specifické preference a požadavky na rezidenci dat.

Drtivá většina organizací (90 %) je totiž přesvědčena, že jejich data budou bezpečnější, pokud budou uložena lokálně, tedy v zemi či regionu působení. A to i za cenu vyšších nákladů, které jsou s tímto přístupem spojeny.  

Jak získat důvěru zákazníků? Ochranou soukromí

Stále více firem (86 %) si podle odborníků také uvědomuje pozitivní dopady implementace zákonů na ochranu osobních údajů. Zejména proto, že poskytují strukturovaný rámec, který zvyšuje důvěru a důvěryhodnost u zákazníků.

Nedávná studie Cisco o ochraně soukromí spotřebitelů poukázala na rostoucí povědomí a důvěru spotřebitelů v tyto zákony – 53 % respondentů uvedlo, že zná tuto legislativu v rámci své země a 81 % spotřebitelů cítí důvěru v ochranu svých dat.

Coffee Break: Firmy by měly preventivně analyzovat vlastní zranitelnosti, radí Ondřej Šťáhlavský z Fortinetu Přečtěte si také:

Coffee Break: Firmy by měly preventivně analyzovat vlastní zranitelnosti, radí Ondřej Šťáhlavský z Fortinetu

Dodržování předpisů o ochraně osobních údajů vyžaduje od firem značné investice, včetně zavádění kontrolních mechanismů či zlepšování komunikace se zákazníky a stakeholdery. V letošním roce však 96 % respondentů z dotazovaných organizací uvedlo, že přínosy těchto investic převažují nad náklady.

Za hlavní přínosy firmy považují zejména zvýšení loajality a důvěry zákazníků, zlepšení efektivity provozu, zvýšení atraktivity společnosti, zmírnění bezpečnostních ztrát nebo zkrácené prodlevy při prodeji.

Firmy jsou si dobře vědomy, že zásady ochrany osobních údajů a transparentnost jsou klíčové pro budování důvěry zákazníků. Až 95 % firem je přesvědčeno, že zákazníci od nich nenakoupí v případě, že jejich data nebudou řádně ochráněna.

AI na vzestupu, podezřívavost zůstává

Cisco v neposlední řadě zjistilo, že od nástupu generativní umělé inteligence na konci roku 2022 dochází k její rychlé implementaci do fungování organizací i života jednotlivců. Takřka dvě třetiny respondentů (63 %) jsou velmi dobře obeznámeni s generativní AI, což je meziroční posun o osm procentních bodů.

Kulatý stůl o kyberbezpečnosti: Globální hrozby a lokální odezvy (1. díl) Přečtěte si také:

Kulatý stůl o kyberbezpečnosti: Globální hrozby a lokální odezvy (1. díl)

S rostoucím povědomím roste také hodnota, kterou firmy díky AI získávají. Jestliže v minulé studii uvedlo 37 % respondentů, že jim umělá inteligence přináší významné obchodní zisky, nyní už jde bezmála o polovinu dotázaných (48 %).

Obavy uživatelů z používání umělé inteligence nicméně přetrvávají a klesají jen velmi pozvolna. Mezi nejčastěji skloňované problémy stále patří generování nesprávných nebo nereálných výsledků, únik informací na veřejnost či ke konkurenci, případně ztráta zaměstnání v důsledku nahrazení umělou inteligencí.

Cestu vidí většina uživatelů (90 %) v přísných zákonech na ochranu osobních údajů, které zajistí transparentnost a odpovědnost. Právní záruky zvýší komfort a ochotu uživatelů sdílet data s nástroji umělé inteligence.

„Z našeho průzkumu vyplývá, že takřka každá firma si uvědomuje naléhavost více investovat do AI, nicméně pouze zlomek z nich je aktuálně připraven plně využít jejího potenciálu,” říká kyberbezpečnostní expert Cisco Milan Habrcetl.

Zdroj: Cisco

Čtěte dále

Photon Go: Chytrý přenosný projektor s ultra krátkou projekční vzdáleností
Photon Go: Chytrý přenosný projektor s ultra krátkou projekční vzdáleností
Tomáš Břečka je novým country managerem iStyle
Tomáš Břečka je novým country managerem iStyle
Čechům na dark web nejčastěji unikají hesla jako „123456“, „heslo“ nebo „tomasek“
Čechům na dark web nejčastěji unikají hesla jako „123456“, „heslo“ nebo „tomasek“
IDC: Telekomunikace zmítá nejistota, globální trh poroste jen pomalu
IDC: Telekomunikace zmítá nejistota, globální trh poroste jen pomalu
Firmy chtějí to nejlepší z obou světů: ukládat data lokálně, ale s globálním zabezpečením
Firmy chtějí to nejlepší z obou světů: ukládat data lokálně, ale s globálním zabezpečením
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First