Průzkum společnosti Cisco odhalil, že přestože firmy věří, že globální poskytovatelé umí lépe zabezpečit jejich data, drtivých 90 % z nich preferuje lokální uložení dat. Roste také podpora legislativy na ochranu osobních údajů, přičemž 86 % firem vnímá její pozitivní dopady na obchodní aktivity.
Až 96 % organizací potvrdilo, že investice do ochrany soukromí přinášejí návratnost převyšující náklady, očekávají však přesun těchto výdajů do implementace umělé inteligence. Povědomí o generativní umělé inteligenci se zvyšuje, nicméně obavy uživatelů z možných rizik stále přetrvávají.
Všude dobře, doma nejlíp
Cisco uvádí, že důvěra firem v globální poskytovatele řešení na ochranu dat meziročně vzrostla o pět procentních bodů na 91 %. Tento nárůst může odrážet rostoucí trend, kdy nadnárodní poskytovatelé zavádějí možnosti ukládání dat v rámci regionu, což firmám umožňuje využívat výhod i odborných znalostí globálního rozsahu a zároveň splňovat specifické preference a požadavky na rezidenci dat.
Drtivá většina organizací (90 %) je totiž přesvědčena, že jejich data budou bezpečnější, pokud budou uložena lokálně, tedy v zemi či regionu působení. A to i za cenu vyšších nákladů, které jsou s tímto přístupem spojeny.
Jak získat důvěru zákazníků? Ochranou soukromí
Stále více firem (86 %) si podle odborníků také uvědomuje pozitivní dopady implementace zákonů na ochranu osobních údajů. Zejména proto, že poskytují strukturovaný rámec, který zvyšuje důvěru a důvěryhodnost u zákazníků.
Nedávná studie Cisco o ochraně soukromí spotřebitelů poukázala na rostoucí povědomí a důvěru spotřebitelů v tyto zákony – 53 % respondentů uvedlo, že zná tuto legislativu v rámci své země a 81 % spotřebitelů cítí důvěru v ochranu svých dat.
Dodržování předpisů o ochraně osobních údajů vyžaduje od firem značné investice, včetně zavádění kontrolních mechanismů či zlepšování komunikace se zákazníky a stakeholdery. V letošním roce však 96 % respondentů z dotazovaných organizací uvedlo, že přínosy těchto investic převažují nad náklady.
Za hlavní přínosy firmy považují zejména zvýšení loajality a důvěry zákazníků, zlepšení efektivity provozu, zvýšení atraktivity společnosti, zmírnění bezpečnostních ztrát nebo zkrácené prodlevy při prodeji.
Firmy jsou si dobře vědomy, že zásady ochrany osobních údajů a transparentnost jsou klíčové pro budování důvěry zákazníků. Až 95 % firem je přesvědčeno, že zákazníci od nich nenakoupí v případě, že jejich data nebudou řádně ochráněna.
AI na vzestupu, podezřívavost zůstává
Cisco v neposlední řadě zjistilo, že od nástupu generativní umělé inteligence na konci roku 2022 dochází k její rychlé implementaci do fungování organizací i života jednotlivců. Takřka dvě třetiny respondentů (63 %) jsou velmi dobře obeznámeni s generativní AI, což je meziroční posun o osm procentních bodů.
S rostoucím povědomím roste také hodnota, kterou firmy díky AI získávají. Jestliže v minulé studii uvedlo 37 % respondentů, že jim umělá inteligence přináší významné obchodní zisky, nyní už jde bezmála o polovinu dotázaných (48 %).
Obavy uživatelů z používání umělé inteligence nicméně přetrvávají a klesají jen velmi pozvolna. Mezi nejčastěji skloňované problémy stále patří generování nesprávných nebo nereálných výsledků, únik informací na veřejnost či ke konkurenci, případně ztráta zaměstnání v důsledku nahrazení umělou inteligencí.
Cestu vidí většina uživatelů (90 %) v přísných zákonech na ochranu osobních údajů, které zajistí transparentnost a odpovědnost. Právní záruky zvýší komfort a ochotu uživatelů sdílet data s nástroji umělé inteligence.
„Z našeho průzkumu vyplývá, že takřka každá firma si uvědomuje naléhavost více investovat do AI, nicméně pouze zlomek z nich je aktuálně připraven plně využít jejího potenciálu,” říká kyberbezpečnostní expert Cisco Milan Habrcetl.
Zdroj: Cisco