Gartner: Do tří let se bude 80 % počítačů prodávat přes partnery

29. 6. 2009
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Přímým prodejem se v kategorii počítačů a notebooků proslavil zejména Dell, který se jednoduchým kontaktem se zákazníkem stal rychle jedním z hlavních hráčů na trhu s PC. Úspěšnou strategii výrobce v loňském roce doplnil nepřímý prodejní kanál. Podle analytiků Gartneru bude význam prodeje přes partnery nadále růst u všech výrobců.

Michael S. Dell pochopil význam nepřímého prodejního kanálu včas a jeho firma buduje partnerskou síť po celém světěJeště v roce 2004 se celosvětově prodalo 66,6 % počítačů přes nepřímý prodejní kanál, vloni již tento podíl činil 74,3 %. „Přímé prodejní kanály se nyní využívají zejména v oblastech jako je zábava nebo vzdělávání. Sledujeme růst poptávky zákazníků u dosud netradičních prodejců PC, jakými jsou například velké maloobchodní řetězce, jako je třeba Wal-Mart v USA nebo Carrefour ve východní Asii," komentuje stav trhu Tiffani Bova viceprezident společnosti Gartner

Také specializovaní maloobchodní prodejci z oblasti telekomunikací začínají hrát velmi aktivní roli v prodeji přenosných osobních počítačů, zejména u notebooků a netbooků, které se stávají součástí balíčku s internetovým připojením například v západní Evropě, Japonsku nebo v USA. Službu v podobě balíčku nabízejí i čeští operátoři.

Zákazníci budou podle předpovědi analytiků Gartneru v blízké budoucnosti preferovat nákup počítačů v obchodech, kde si na jednom místě budou moci vybrat z více značek, vlastností a funkčního vybavení různých modelů. Lépe si tak vyberou i z hlediska ceny. Na vyspělých trzích Gartner očekává, že přímý prodej bude časem činit méně než 10 procent celkových prodejů PC.

Cyber25

Podle dalších výsledků analýzy budou střední a menší firmy preferovat kombinaci přímého a nepřímého prodeje, přičemž menší firmy se budou orientovat spíše na nepřímý prodej s důrazem na cenu počítače, dostupnost a servis. Pro řadu výrobců počítačů bude v následujících letech pro jejich úspěch podstatné, jak silnou a komplexní si vybudují tzv. „Go to Market" strategii. To znamená, že poroste nutnost zaměřit se na aktuální požadavky trhu a prodejních partnerů.

Tiffani Bova na závěr dodává: „Distribuce počítačů byl vždy složitý logistický „oříšek" a v posledních dvou letech se stal výběr prodejního kanálu zvláště komplikovaným v souvislosti se snižující se hladinou cen počítačových sestav, se vzrůstajícím počtem prodejních kanálů a možností, jak se dostat na trh, včetně různých fúzí a vzniku nových značek a technologií. Výrobci se budou muset přizpůsobit požadavkům zákazníků, nejenom co se týká toho, jaké modely chtějí kupovat, ale také kde, kdy a při jakých prodejních příležitostech."

Čtěte dále

IDC: Poptávka je slabá a nejistá, trh chytrých telefonů vyrostl jen o 1 %
IDC: Poptávka je slabá a nejistá, trh chytrých telefonů vyrostl jen o 1 %
Infrastructure as a Code: Proč už 72 % firem přešlo na automatizovanou správu infrastruktury
Infrastructure as a Code: Proč už 72 % firem přešlo na automatizovanou správu infrastruktury
IDC: Chytré vysavače jsou nové terno, prodeje rostou dvouciferně
IDC: Chytré vysavače jsou nové terno, prodeje rostou dvouciferně
Audiovizuální spojení. PPDS uzavírá strategické partnerství se Shure
Audiovizuální spojení. PPDS uzavírá strategické partnerství se Shure
Průběh voleb se mohou snažit narušit kyberzločinci i národní hackerské skupiny
Průběh voleb se mohou snažit narušit kyberzločinci i národní hackerské skupiny
Bezprecedentní spojení. Nvidia kupuje kus Intelu, chystají společné procesory
Bezprecedentní spojení. Nvidia kupuje kus Intelu, chystají společné procesory