GfK: Český trh elektroniky a spotřebičů pokračuje v mírném růstu, ne však díky IT

16. 2. 2017
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: .shock - Fotolia.com
V posledním kvartálu roku 2016 vykázal trh meziroční nárůst o 4 % na 25,55 miliardy korun. Největší podíl na tom měl segment telekomunikací, zbytek trhu elektroniky naopak klesal. Domácí spotřebiče pokračovaly v růstu.

Nová kvartální studie GfK TEMAX přinesla pozitivní zprávy o vývoji českého trhu technického spotřebního zboží. Prodej elektroniky a spotřebičů zaznamenal v posledním čtvrtletí roku 2016 meziroční růst o 4  % na 25,55 miliardy korun.

Pozitivní vývoj byl podle GfK tažen zejména telekomunikacemi, které se obratově zvedly meziročně o 20 %, ale také velkými a malými domácími spotřebiči. Segmenty IT a kancelářské techniky naopak poklesly.

Za celý rok 2016 pak dosáhl obrat tuzemského trhu částky 74,38 miliardy korun, což je o 2,2 % více než v roce 2015. Trendy v jednotlivých segmentech byly dlouhodobé, pouze v případě spotřební elektroniky došlo za celý rok k mírnému růstu, zatímco v posledním kvartálu obrat meziročně poklesl.

Segment IT klesá, není poptávka po PC

Segment IT podle studie ve čtvrtém kvartálu vykázal meziroční pokles o 6,7 %. V rámci trhu PC rostl segment herních sestav, obecně však prodej notebooků a desktopů klesal.

V segmentu monitorů se poptávka přesouvá k technicky pokročilejším modelům s větší úhlopříčkou 24 palců a více.

Telco táhne trh, bodují i chytré hodinky

Prodej telekomunikačních zařízení vyrostl ve čtvrtém kvartálu o 11,3 % a táhl růst celého trhu. Rostl i prodej chytrých telefonů, naopak poptávka po klasických mobilních telefonech klesá.

Vánoční sezóna podle studie výrazně přispěla k růstu prodeje chytrých hodinek na českém trhu.

Kancelářská technika v útlumu kvůlli multifunkcím

Ani dvouciferný růst prodeje v kategorii inkoustových tiskáren i jejich průměrných cen nezvrátil pokles trhu kancelářské techniky, který ve čtvrtém kvartálu dosáhl 2,5 %.

Na vině je segment multifunkčních zařízení, který meziročně klesal v objemu i hodnotě, a to zejména v kategorii inkoustových zařízení.

Spotřební elektroniku nezachránily ani UDH televize

Ani vysoká poptávka po UDH televizích, které se v posledním čtvrtletí 2016 staly obratově nejdůležitějším segmentem trhu TV nedokázala zvrátit negativní vývoj segmentu spotřební elektroniky.

Meziroční pokles ve čtvrtém kvartálu činil 3,5 % a způsobil ho pokles objemu i hodnoty prodeje televizí i většiny kategorií audio zařízení.

Foto trh pokračuje v dlouhodobém poklesu

Propad segmentu fotoaparátů a příslušenství nebyl ve čtvrtém kvartálu tak markantní jako dříve, kdy měl tendenci klesat dvouciferně. Meziroční pokles o 5,9 % však přesto představoval druhý nejhorší výsledek v rámci celkového trhu.

Zrcadlovky v posledním čtvrtletí generovaly téměř polovinu obratu v digitálních kamerách, zatímco prodej kompaktů s pevným objektivem pokračoval v dvouciferném propadu.

Velké domácí spotřebiče drží směr

Trh velkých domácích spotřebičů vyrostl v posledním kvartálu o 5 % a pokračoval tak v dlouhodobém trendu, který trvá již čtvrtým rokem.

Jedinou kategorií, která vykázala pokles, byly samostatné mrazničky. GfK zároveň dodává, že k výraznému poklesu růstu poptávky dochází i u chladniček. 

Malé domácí spotřebiče uháněji dvouciferným tempem

I trh malých domácích spotřebičů vykazuje již několik let pozitivní vývoj a rok 2016 zakončil 11,3% růstem, což z něj činí druhým nejdynamičtější segment trhu.

Většina sledovaných produktových skupin se vyvíjí kladně. Nejvyšším tempem se v hodnotě zvedla zubní hygiena následovaná kuchyňskými roboty a mixéry.

Tabulka – Vývoj hodnoty prodeje v jednotlivých segmentech trhu technického spotřebního zboží

GfK TEMAX Czech Republic 4Q16

Zdroj: GfK

Čtěte dále

AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu