GfK: Ze spotřební elektroniky se prodávají hlavně větší TV a akční kamery

23. 12. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Výsledky obchodního panelu GfK založené na kontinuálním monitorování trhu se zbožím dlouhodobé spotřeby komentuje pro ChannelWorld Zdeněk Bárta, Consumer Choices Director CZ&SK, ze společnosti GfK Czech.

Meziroční srovnání obratu se spotřební elektronikou1 se nadále pohybuje v záporných číslech. Za první tři kvartály roku 2013 se ve sledovaných distribučních kanálech snížil o více než 10 %, přitom v červených číslech zůstala hodnota prodeje u každé z devíti sledovaných skupin.

Růst obratu však zaznamenaly některé segmenty skupin, např. televizory větších úhlopříček či akční kamery. V kladných číslech, a tedy v ostrém kontrastu k vývoji spotřební elektroniky, se ukázalo příslušenství. V obratu meziročně vzrostla skupina sluchátek, minireproduktorů a dokovacích stanic a také paměťových karet.

Klíčová část trhu – televizory – klesly meziročně v hodnotě o desetinu. Ačkoliv přístroje větších úhlopříček, konkrétně 46” až 49”, 55” až 59” a přes 60”, zaznamenaly nárůst objemu i obratu, nevykompenzovaly ztráty ve zbylé části sortimentu.

Kladný meziroční vývoj dražších segmentů televizorů se odrazil ve 3% zvýšení průměrné ceny. Její tempo se však v jednotlivých měsících roku 2013 postupně snižovalo, v srpnu a září se dokonce proměnilo na pokles. S postupující cenovou erozí se u televizorů současně zmírňovalo tempo poklesu objemu prodeje, které v září 2013 představovalo pouze 1%.

Televizory tvořily přes 40 % poptávky sledovaného sortimentu spotřební elektroniky a s ohledem na průměrnou cenu, která v prvních dvou třetinách roku 2013 dosáhla výše 10 600 korun, se na celkovém obratu sektoru podílely téměř 80 %.

Jejich váha na celkové hodnotě prodeje sektoru meziročně posílila, a to nejen díky vývoji průměrné ceny, ale také vlivem výraznějšího poklesu tržeb u většiny ostatních sledovaných skupin.

1Televizory, set-top-boxy, kamkordéry, video přehrávače a rekordéry, audiosystémy, HiFi komponenty, MP3/MP4 přehrávače, autorádia, přenosná navigace.


Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).

Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.

Čtěte dále

Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci