Heureka: Obrat e-shopů meziročně klesá, ale stále se drží nad předpandemickou úrovní

19. 4. 2022
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Autor: © goodluz - Fotolia.com
Na vině meziročního poklesu je loňský lockdown a s tím spojený přesun nákupů lidí z kamenných prodejen na internet v minulém roce, nepřispěla ani společenská nálada a růst cen způsobený vysokou inflací.

Společnost Heureka ve své studii eCommerce Insider uvádí, že aktuální pokles obratu e-shopů o čtvrtinu v porovnání s prvním kvartálem 2021 stále znamená růst oproti přepandemickému období.

Data ukazují, že loňské první čtvrtletí rostla e-commerce meziročně o 80 % a tak je podle Tomáše Bravermana, šéfa Heureka Group, letošní meziroční pokles očekávaný.

Meziroční pokles je mírnější, než byl loňský raketový růst a když se na trh podíváme z dlouhodobého hlediska, tak jsme stále výrazně nad úrovní předpandemického období. Lidé v e-shopech nakupovat nepřestali,“ vysvětluje Braverman.

Heureka v tomto kontextu informuje, že za meziročním oslabením stojí pokles velkých segmentů jako je například elektronika, velké spotřebiče, kuchyňská elektronika.

Do trendu významně promluvila kromě zdražování také situace na Ukrajině. „S vypuknutím válečného konfliktu vidíme v datech prakticky ze dne na den propad nákupů na internetu téměř o celou třetinu,“ upřesňuje Braverman.

Celá sezona bude těžit ze zrychlené dynamiky

Výhled na další kvartály už je ale podle Bravermana optimističtější. Vývoj trhu nicméně bude záviset na vývoji situace na Ukrajině. „Online nákupy vloni akcelerovaly závratným tempem a mírné zpomalení je tedy na místě,“ říká.

Nicméně vlivem lockdownu se dynamika internetu neskutečně zrychlila a z toho bude těžit i letošní sezóna. Důležité bude srovnání s nelockdownovým obdobím druhého kvartálu 2021,“ dodává Braverman. 

Heureka uvádí, že v průměru jsme za jednu objednávku na internetu, uskutečněnou v prvním letošním čtvrtletí, utratili 1 390 korun. To je ve srovnání s loňským prvním kvartálem o 150 korun, resp. 12 % více.

Channeltrends letní speciál

Loňský pokles průměrné hodnoty ovlivnily zavřené kamenné obchody. Lidé museli na internetu nakupovat častěji, a i méně nákladné věci pro běžnou denní spotřebu, což průměrnou hodnotu snížilo. Řekl bych, že tento kvartál se objednávka už přiblížila dlouhodobé hodnotě,“ uzavírá Braverman.

Zdroj: Heureka

Čtěte dále

Panasonic Toughbook a Elvac budou lépe podporovat české zákazníky
Panasonic Toughbook a Elvac budou lépe podporovat české zákazníky
Kamil Nekarda posiluje obchodní tým společnosti Konecta
Kamil Nekarda posiluje obchodní tým společnosti Konecta
T-Mobile v prvním pololetí zvýšil ziskovost o 11 %, má přes 6,5 milionu zákazníků
T-Mobile v prvním pololetí zvýšil ziskovost o 11 %, má přes 6,5 milionu zákazníků
Canalys: Mobilita v pohybu, dodávky tabletů i chromebooků rostou
Canalys: Mobilita v pohybu, dodávky tabletů i chromebooků rostou
Velké útraty i na malém displeji. Češi přesouvají nákupy do telefonu
Velké útraty i na malém displeji. Češi přesouvají nákupy do telefonu
Česká e-commerce v druhém kvartálu vyrostla o 8 %, nejsilnější byl červen
Česká e-commerce v druhém kvartálu vyrostla o 8 %, nejsilnější byl červen