IDC: Boom nositelné elektroniky slábne, trh vůbec poprvé klesl

10. 6. 2022
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: © djvstock - Fotolia.com
Chytré náramky, kdysi průkopníci trhu nositelné elektroniky, jsou nyní průkopníky útlumu. Kategorie meziročně oslabila o 40 %, naopak dodávky chytrých hodinek stouply o desetinu.

Společnost IDC informuje, že celosvětový trh nositelné elektroniky v prvním čtvrtletí 2022 zaznamenal svůj historicky první pokles, a to o 3 % na 105,3 milionu kusů. Za výsledkem stojí zejména ochlazující poptávka – některé kategorie jsou již nasycené.

To zatím není případ například kategorie trhu, sluchátek, jejichž dodávky ve sledovaném období oslabily jen o 0,6 %. Právě sluchátka díky rozmachu práce a vzdělávání z domova zažila v pandemických letech nejstrmější růst.

Naopak chytré náramky, průkopníci kategorie nositelné elektroniky, se na začátku letošního roku propadly o celých 40,5 %. Na vině je přitom podle analytiků kombinace nedostatku nabídky a slabší poptávky.

Hodinkami ku lepšímu zdraví

Dobrou zprávou nicméně je, že zájem o chytré hodinky ve stejném období meziročně stoupl o necelou desetinu (9,1 %). Tato kategorie podle IDC aktuálně tvoří 28 % trhu nositelné elektroniky.

Spotřebitelé stále více dbají na své zdraví a s tím, jak jsou k dispozici hodinky v celé řadě cenových hladin, se zdá, že jsou dostupné již pro každého,“ popisuje Jitesh Ubrani z IDC s tím, že zdravý konkurenční boj probíhá na obou stranách cenového spektra.

Ramon T. Llamas z IDC doplňuje, že právě ochlazující poptávka přinutí výrobce se odlišovat. Podle něj již celá řada funkcí tvoří nezbytný základ a společnosti tak budou klást důraz na unikátní funkce nad rámec těch očekávaných.

Prodejní strategie Samsungu narazila

Co se jednotlivých výrobců týče, lídr trhu Apple v prvním čtvrtletí 2022 vyrostl o 6,6 %, a to zejména díky stabilnímu úspěchu rok a půl starých hodinek Apple Watch SE. Naopak dodávky sluchátek Airpods ve sledovaném období stagnovaly.

Naopak druhý Samsung ve stejném období oslabil o 10 %. Výrobce, jenž se tradičně spoléhá na prodej balíčků chytrých telefonů s nositelnou elektronikou, čelil zejména konkurenci levnějších vendorů.

Prodejní model zapříčinil pokles dodávek chytrých sluchátek i proto, že klesly dodávky chytrých telefonů. Dobrou zprávou pro Samsung je to, že zájem o nejnovější řadu chytrých hodinek Galaxy Watch 4 pomohl k růstu kategorie o 32,7 %.

Souboj low-cost výrobců

Xiaomi se soustředí zejména na chytré náramky, a proto není divu, že jeho dodávky nositelné elektroniky na začátku roku klesly o 23,8 %. Dvouciferně, konkrétně o 10,8 %, oslabilo i Huawei, jež se i nadále silně soustředí na svůj domácí čínský trh.

Pozici v nejsilnější pětici si udržela společnost Imagine Marketing, která je oblíbená v Indii. Ovšem i tam zaznamenává první známky nasycení – například dodávky sluchátek klesly o 3,8 %.

Tabulka – Výsledky největších výrobců nositelné elektroniky v 1Q22 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 1Q22

Podíl 1Q22

Prodej 1Q21

Podíl 1Q21

Meziroč. změna

1. Apple

32,1

30,5 %

30,1

27,7 %

6,6 %

2. Samsung

10,9

10,3 %

12,1

11,1 %

–9,9 %

3. Xiaomi

9,8

9,3 %

12,9

11,9 %

–23,8 %

4. Huawei

7,7

7,3 %

8,6

7,9 %

–10,8 %

5. Imagine Marketing

3,2

3,0 %

3,0

2,8 %

5,2 %

ostatní

41,7

39,6 %

41,9

38,6 %

–0,5 %

Celkem

105,3

100,0 %

108,6

100,0 %

-3,0 %

Zdroj: IDC

WT100_25

Graf – Výsledky největších výrobců nositelné elektroniky v 1Q22

Zdroj: IDC

Čtěte dále

Průběh voleb se mohou snažit narušit kyberzločinci i národní hackerské skupiny
Průběh voleb se mohou snažit narušit kyberzločinci i národní hackerské skupiny
Velké firmy mají manko s AI, do obchodního procesu ji nasadila jen třetina
Velké firmy mají manko s AI, do obchodního procesu ji nasadila jen třetina
AI je klíčová pro budoucnost, myslí si tři ze čtyř partnerů TD Synnex
AI je klíčová pro budoucnost, myslí si tři ze čtyř partnerů TD Synnex
AWS a SAP rozšiřují evropskou spolupráci, posílí stopu v oblasti digitální suverenity
AWS a SAP rozšiřují evropskou spolupráci, posílí stopu v oblasti digitální suverenity
Audiovizuální spojení. PPDS uzavírá strategické partnerství se Shure
Audiovizuální spojení. PPDS uzavírá strategické partnerství se Shure
IDC: Chytré vysavače jsou nové terno, prodeje rostou dvouciferně
IDC: Chytré vysavače jsou nové terno, prodeje rostou dvouciferně