IDC: Celosvětový trh PC se ve třetím kvartálu znovu propadl o 15 %

17. 10. 2022
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Autor: © improvize - Fotolia.com
Zejména kvůli slabé spotřebitelské poptávce vykázala většina výrobců ztráty. Analytická společnost navíc registruje klesající trend v průměrných prodejních cenách.

Společnost IDC ve svojí nejnovější zprávě ze světa PC uvádí, že globální trh ve třetím čtvrtletí 2022 opět oslabil o 15 % na 74,3 milionu kusů zařízení. Dobrou zprávou nicméně je, že objemy dodávek se stále výrazně drží nad předpandemickou úrovní.

Poptávka spotřebitelů je i nadále slabá. Propad nicméně pomohly zmírnit propagační aktivity Applu a dalších velkých hráčů, díky kterým se podařilo udělat zub do skladových zásob dodavatelů,“ komentuje Jitesh Ubrani z IDC.

Kromě objemů zásilek budeme v tomto čtvrtletí bedlivě sledovat vývoj průměrných prodejních cen,“ dodává Linn Huangová z IDC s tím, že nedostatek zařízení v posledních letech způsobil, že se produktový mix překlopil na stranu prémiových modelů.

To podle analytičky ve spojení s rostoucími náklady na komponenty a logistiku vyhnalo průměrné prodejní ceny v prvním čtvrtletí letošního roku po pěti kvartálech růstu v řadě až na 910 dolarů, což je dle IDC nejvíce od roku 2004.

S tím, jak se zpomaluje poptávka, promo akce se rozjíždějí do plných obrátek a zároveň dochází ke snižování objednávek, došlo v druhém kvartálu 2022 k poklesu průměrných prodejních cen, jenž dále pokračuje,“ uzavírá Huangová.

Trhák Applu

Co se jednotlivých výrobců týče, jednička trhu Lenovo ve třetím kvartálu 2022 oslabila o 16,1 % na necelých 16,9 milionu kusů. Ještě větší úbytek si připsalo druhé HP (o 27,8 % na 12,7 milionu) i třetí Dell (o 21,2 % na necelých 12 milionů).

Naopak výrazný růst o celých 40 % za 10 milionů kusů zaznamenal Apple, jenž v meziročním srovnání dokázal zvýšit svůj tržní podíl o více než pět procentních bodů. Asus na páté příčce klesl o 7,8 % na 5,5 milionu kusů.

Tabulka – Výsledky globálního trhu PC v 3Q22 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 3Q22

Podíl 3Q22

Prodej 3Q21

Podíl 3Q21

Meziroč. změna

1. Lenovo

16,880

22,7 %

20,129

23,1 %

–16,1 %

2. HP

12,706

17,1 %

17,603

20,2 %

–27,8 %

3. Dell

11,963

16,1 %

15,184

17,4 %

–21,2 %

4. Apple

10,060

13,5 %

7,174

8,2 %

40,2 %

5. Asus

5,540

7,5 %

6,011

6,9 %

–7,8 %

ostatní

17,103

23,0 %

21,218

24,3 %

–19,4 %

Celkem

74,252

100,0 %

87,319

100,0 %

-15,0 %

Zdroj: IDC

Channeltrends Awards

Graf – Nejsilnější výrobci podle podílu

Zdroj: IDC

Čtěte dále

AWS a SAP rozšiřují evropskou spolupráci, posílí stopu v oblasti digitální suverenity
AWS a SAP rozšiřují evropskou spolupráci, posílí stopu v oblasti digitální suverenity
IDC: Chytré vysavače jsou nové terno, prodeje rostou dvouciferně
IDC: Chytré vysavače jsou nové terno, prodeje rostou dvouciferně
Audiovizuální spojení. PPDS uzavírá strategické partnerství se Shure
Audiovizuální spojení. PPDS uzavírá strategické partnerství se Shure
Průběh voleb se mohou snažit narušit kyberzločinci i národní hackerské skupiny
Průběh voleb se mohou snažit narušit kyberzločinci i národní hackerské skupiny
Kyberútoků na české společnosti je čím dál víc, rostou útoky v zemědělství
Kyberútoků na české společnosti je čím dál víc, rostou útoky v zemědělství
Velké firmy mají manko s AI, do obchodního procesu ji nasadila jen třetina
Velké firmy mají manko s AI, do obchodního procesu ji nasadila jen třetina