IDC: Dodávky headsetů pro AR/VR v roce 2022 utrpěly výrazný propad

13. 3. 2023
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: @ db - Fotolia.com
Virtuální a rozšířená realita není pro spotřebitele zápasící s inflací prioritou, lákadlem pro firmy může být smíšená realita.

Společnost IDC informuje, že celosvětový trh náhlavních souprav pro virtuální a rozšířenou realitu v uplynulém roce zaznamenal pokles o silných 20,9 % na 8,8 milionu kusů. Po raketovém růstu v roce 2021 tak přišel poměrně strmý pád.

Analytici ovšem poukazují na to, že pokles nebyl zcela neočekávaný, a to zejména vzhledem k omezenému počtu hráčů na trhu, náročným makroekonomickým podmínkám a nevalnému masovému přijetí technologií ze strany spotřebitelů.

Růst ve veleúspěšném roce 2021 navíc táhlo zařízení Quest 2 od společnosti Meta a lockdownové výdaje spotřebitelů, kteří vyhledávali způsoby, jak se v domácí izolaci zabavit. Atmosféra se ovšem v průběhu loňského roku k tíži headsetů proměnila a pro šetřící spotřebitele nejsou tak atraktivní.

Meta a trpaslíci

Co se výrobců týče, hegemonem trhu je podle IDC již zmiňovaná společnost Meta s 80% tržním podílem. Druhé místo ukořistila společnost ByteDance (Pico) s 10 %, které se daří rozšiřovat produktové portfolio a prosazovat se na trzích, které Meta dosud neovládla.

Žebříček pěti největších výrobců doplňují DPVR, HTC a iQYIY. Jednou z dalších pozoruhodných společností je podle analytiků Nreal; tento výrobce sice obsadil celkově šestou pozici, ale na poli AR mu s téměř 100 tisíci dodanými headsety patřilo prvenství.

Zatímco Meta a ByteDance spolu svádějí souboj v segmentu VR, Nreal dokázal pomalu zvyšovat svoji stopu tím, že začal oslovovat mobilní hráče,“ vysvětluje Jitesh Ubrani z IDC a dodává, že Meta těží hlavně díky obsahu třetích stran.

Právě zde mohou ostatní hráči, jako je Sony a potenciálně i Apple, vytvořit významnou konkurenci, i když z dlouhodobého hlediska bude tato situace vyvíjet tlak na ostatní, včetně společností ByteDance a Nreal,“ upřesňuje Ubrani.

Lákadlo jménem smíšená realita

Analytická společnost dodává, že další oblastí, která pomalu získává pozornost, je smíšená realita, tedy zařízení, která dokáží přepínat mezi rozšířenou a virtuální realitou. Potenciál trhu AR/VR poodhaluje i zařízení Meta Quest Pro, uvedené na podzim 2022, a HTC XE Elite, oznámené na začátku letošního roku.

Cyber25 Early

Technologie navíc může být díky své všestrannosti atraktivní i pro komerční uživatele,“ dodává Ramon T. Llamas z IDC. „Vzhledem ke stále nízkému rozšíření AR/VR však může trvat několik cyklů, než se headsety pro smíšenou realitu prosadí,“ uzavírá.

Zdroj: IDC

Čtěte dále

Do tří let převezme většinu kontaktu se zákazníky agentní umělá inteligence
Do tří let převezme většinu kontaktu se zákazníky agentní umělá inteligence
Live streaming sportů trhá rekordy, mění pravidla hry v internetovém provozu
Live streaming sportů trhá rekordy, mění pravidla hry v internetovém provozu
Sophos spouští program MSP Elevate pro poskytovatele řízených služeb
Sophos spouští program MSP Elevate pro poskytovatele řízených služeb
Polovinu firem štve, že oprava softwarových zranitelností trvá příliš dlouho
Polovinu firem štve, že oprava softwarových zranitelností trvá příliš dlouho
Úprava dat v tabulkách TOP 100 ICT společností 2025
Úprava dat v tabulkách TOP 100 ICT společností 2025
Významnou část Česka ochromil výpadek elektřiny, odhaluje zranitelnost systému v letních měsících
Významnou část Česka ochromil výpadek elektřiny, odhaluje zranitelnost systému v letních měsících