IDC: Eskapismus táhne, trh rozšířené a virtuální reality se v zotavil

Dnes
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Mladá usměvavá šťastná veselá žena nosí oranžové tričko ležérní oblečení sledující ve VR headsetu pc gadget. Koncept životního stylu
Autor: Shutterstock
Trh se posouvá ke smíšené realitě, skokově rostou hlavně noví hráči. Příští rok by dodávky mohly překonat pandemické maximum.

Společnost IDC ve své aktuální zprávě informuje, že celosvětový trh s náhlavními soupravami pro rozšířenou a virtuální realitu (AR/VR) v prvním čtvrtletí výrazné ožil a meziročně vzrostl o 18,1 %. Impozantně posilovala Meta, která nyní drží polovinu trhu.

„Trh se jednoznačně posouvá směrem k imerzivnějším a všestrannějším zážitkům,“ komentuje Jitesh Ubrani z IDC. „I když Meta nadále vede, vzestup značek jako Viture a Xreal ukazuje, že nejrůznější inovace mezi spotřebiteli úspěšně rezonují. Další vlna růstu bude poháněna smíšenou a rozšířenou realitou,“ odhaduje analytik.

Kde jsou Sony a Apple?

Analytici si povšimli, že na druhou příčku mezi výrobci vyskočil právě Xreal, a to díky vysokým dodávkám řady One. Ohromujícím meziročním zlepšením o takřka 270 % se blýsklo Viture, o působivých 91,6 % vyrostlo TCL.

IDC: Evropská pracoviště se transformují, výdaje na AR/VR utěšeně rostou Přečtěte si také:

IDC: Evropská pracoviště se transformují, výdaje na AR/VR utěšeně rostou

Naopak výrobci mimo nejsilnější pětku se v prvním čtvrtletí prudce propadli o bezmála 50 %. Podle IDC to podtrhuje posun trhu směrem k zavedeným i nově vznikajícím lídrům s cílenými produktovými strategiemi.

Pozoruhodné je, že společnosti Sony a Apple – typicky silní hráči v oblasti AR/VR – v tomto čtvrtletí v žebříčku na prvních místech chybějí. Tento posun také poprvé znamenal, že tři z pěti nejlepších prodejců (Xreal, Viture a TCL) se specializovali na brýle s optickým viděním (OST) a společně získali významný 22,5% podíl na trhu.

Dynamicky ke smíšené realitě

Do budoucna IDC očekává, že se trh AR/VR bude dynamicky proměňovat, přičemž dodávky zařízení čistě pro virtuální realitu prudce poklesnou. Naopak smíšená realita (mixed reality a extended reality) by podle analytiků měly dominovat.

Navzdory růstu smíšené reality zůstane tato kategorie pro spotřebitele z velké části prostředkem pro hraní her a konzumaci obsahu. Některé typy chytrých brýlí ovšem najdou širší uplatnění i ve spotřebitelském i podnikovém segmentu.

Dodávky MR by se letos měly vyšplhat na 3,3 milionu kusů, do roku 2029 by ovšem měly dosáhnout 15,2 milionu. Zařízení pro ER by měla z letošního 2,2 milionu vyrůst na 8,6 milionu kusů na konci prognózovaného období, stabilně poroste i již zavedená AR.

IDC trh AR/VR v prvním čtvrtletí 2025 vyrostl o 18,1 %, graf růstuAutor: IDC

Bod zlomu pro zavedené hráče

„Celosvětový trh s headsety pro AR/VR dosahuje kritického bodu zlomu,“ zdůrazňuje Ramon T. Llamas z IDC. „Čistá VR byla kdysi miláčkem trhu a společnosti jako Meta, HTC a Sony se podílely na drtivé většině objemů. Nyní máme za to, že v příštích několika letech skončí. Stejně tak čistá AR byla s pomocí Microsoftu velkým příslibem, ale nyní předpokládáme, že objemy budou mít na celkovém trhu malé místo."

IDC předpovídá, že smíšená reality zažije velké a úspěšné tažení – řada vendorů, kteří se až doposud soustředili na virtuální realitu, totiž přesedlá právě na MR. „Nelze opomenout, že systém Android XR od společnosti Google může v oblasti MR i ER udělat vlny, a očekáváme, že ji podobně jako s operačním systémem Android využije více výrobců,“ komentuje Llamas.

Navzdory předpokládanému 12% poklesu celkových dodávek v roce 2025 v důsledku opožděného uvedení produktů na trh IDC očekává, že příštím roce dojde k silnému oživení s 87 % růstem. Ten by měl překonat i pandemické maximum 11,2 milionu kusů. Do roku 2029 by trh měl posilovat v průměru o 38,6 % ročně.

Cyber25

Tabulka – Vývoj trhu AR/VR v 1Q25 (podíl výrobců)

Výrobce

Podíl 1Q25

Podíl 1Q24

Meziroč. změna

1. Meta

50,8 %

36,2 %

65,9 %

2. Xreal

12,1 %

9,1 %

57,6 %

3. ByteDance

9,4 %

11,5 %

–4,3 %

4. Viture

6,2 %

2,0 %

268,4 %

5. TCL

4,2 %

2,6 %

91,6 %

ostatní

17,3 %

38,6 %

–47,2 %

Celkem

100,0 %

100,0 %

18,1 %

Zdroj: IDC

Čtěte dále

Seyfor vstupuje na maďarský trh, kupuje Revolution Software
Seyfor vstupuje na maďarský trh, kupuje Revolution Software
Jiří Brych je novým head of product v Twistu
Jiří Brych je novým head of product v Twistu
Útoků e-šmejdů v Česku přibývá, roste ale i počet včas odhalených podvodů
Útoků e-šmejdů v Česku přibývá, roste ale i počet včas odhalených podvodů
I QR kódy mohou být nebezpečné, třetina českých firem čelila útoku
I QR kódy mohou být nebezpečné, třetina českých firem čelila útoku
IDC: Výrobci tiskáren mají důvod k úsměvu, trh v prvním čtvrtletí rostl
IDC: Výrobci tiskáren mají důvod k úsměvu, trh v prvním čtvrtletí rostl
Eset má nového šéfa české pobočky, Juraje Ference vystřídá Jan Urbík
Eset má nového šéfa české pobočky, Juraje Ference vystřídá Jan Urbík