Společnost IDC ve své aktuální zprávě informuje, že celosvětový trh s náhlavními soupravami pro rozšířenou a virtuální realitu (AR/VR) v prvním čtvrtletí výrazné ožil a meziročně vzrostl o 18,1 %. Impozantně posilovala Meta, která nyní drží polovinu trhu.
„Trh se jednoznačně posouvá směrem k imerzivnějším a všestrannějším zážitkům,“ komentuje Jitesh Ubrani z IDC. „I když Meta nadále vede, vzestup značek jako Viture a Xreal ukazuje, že nejrůznější inovace mezi spotřebiteli úspěšně rezonují. Další vlna růstu bude poháněna smíšenou a rozšířenou realitou,“ odhaduje analytik.
Kde jsou Sony a Apple?
Analytici si povšimli, že na druhou příčku mezi výrobci vyskočil právě Xreal, a to díky vysokým dodávkám řady One. Ohromujícím meziročním zlepšením o takřka 270 % se blýsklo Viture, o působivých 91,6 % vyrostlo TCL.
Naopak výrobci mimo nejsilnější pětku se v prvním čtvrtletí prudce propadli o bezmála 50 %. Podle IDC to podtrhuje posun trhu směrem k zavedeným i nově vznikajícím lídrům s cílenými produktovými strategiemi.
Pozoruhodné je, že společnosti Sony a Apple – typicky silní hráči v oblasti AR/VR – v tomto čtvrtletí v žebříčku na prvních místech chybějí. Tento posun také poprvé znamenal, že tři z pěti nejlepších prodejců (Xreal, Viture a TCL) se specializovali na brýle s optickým viděním (OST) a společně získali významný 22,5% podíl na trhu.
Dynamicky ke smíšené realitě
Do budoucna IDC očekává, že se trh AR/VR bude dynamicky proměňovat, přičemž dodávky zařízení čistě pro virtuální realitu prudce poklesnou. Naopak smíšená realita (mixed reality a extended reality) by podle analytiků měly dominovat.
Navzdory růstu smíšené reality zůstane tato kategorie pro spotřebitele z velké části prostředkem pro hraní her a konzumaci obsahu. Některé typy chytrých brýlí ovšem najdou širší uplatnění i ve spotřebitelském i podnikovém segmentu.
Dodávky MR by se letos měly vyšplhat na 3,3 milionu kusů, do roku 2029 by ovšem měly dosáhnout 15,2 milionu. Zařízení pro ER by měla z letošního 2,2 milionu vyrůst na 8,6 milionu kusů na konci prognózovaného období, stabilně poroste i již zavedená AR.
Bod zlomu pro zavedené hráče
„Celosvětový trh s headsety pro AR/VR dosahuje kritického bodu zlomu,“ zdůrazňuje Ramon T. Llamas z IDC. „Čistá VR byla kdysi miláčkem trhu a společnosti jako Meta, HTC a Sony se podílely na drtivé většině objemů. Nyní máme za to, že v příštích několika letech skončí. Stejně tak čistá AR byla s pomocí Microsoftu velkým příslibem, ale nyní předpokládáme, že objemy budou mít na celkovém trhu malé místo."
IDC předpovídá, že smíšená reality zažije velké a úspěšné tažení – řada vendorů, kteří se až doposud soustředili na virtuální realitu, totiž přesedlá právě na MR. „Nelze opomenout, že systém Android XR od společnosti Google může v oblasti MR i ER udělat vlny, a očekáváme, že ji podobně jako s operačním systémem Android využije více výrobců,“ komentuje Llamas.
Navzdory předpokládanému 12% poklesu celkových dodávek v roce 2025 v důsledku opožděného uvedení produktů na trh IDC očekává, že příštím roce dojde k silnému oživení s 87 % růstem. Ten by měl překonat i pandemické maximum 11,2 milionu kusů. Do roku 2029 by trh měl posilovat v průměru o 38,6 % ročně.
Tabulka – Vývoj trhu AR/VR v 1Q25 (podíl výrobců)
Výrobce |
Podíl 1Q25 |
Podíl 1Q24 |
Meziroč. změna |
1. Meta |
50,8 % |
36,2 % |
65,9 % |
2. Xreal |
12,1 % |
9,1 % |
57,6 % |
3. ByteDance |
9,4 % |
11,5 % |
–4,3 % |
4. Viture |
6,2 % |
2,0 % |
268,4 % |
5. TCL |
4,2 % |
2,6 % |
91,6 % |
ostatní |
17,3 % |
38,6 % |
–47,2 % |
Celkem |
100,0 % |
100,0 % |
18,1 % |
Zdroj: IDC