IDC: Nositelná elektronika se rozvětvuje, dramatický růst je už ale minulostí

7. 1. 2025
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: © djvstock - Fotolia.com
Trh jako takový sice uplynulý rok rostl, chytré hodiny ovšem vlivem nasycenosti zaznamenaly pokles. Spotřebitelé už vyhlížejí i nové doplňky, lákají je zejména chytré prsteny a brýle bez displeje.

Společnost IDC odhaduje, že globální dodávky nositelné elektroniky jsou na cestě za rok 2024 vyrůst o 6,1 % na 538 milionu kusů. Očekává se však, že v roce 2025 se růst zpomalí na 3,9 % – velké trhy typu USA a Indie jsou již takřka nasycené a klíčové segmenty chytrých hodinek a sluchátek vstupují do vyspělé úrovně.

U chytrých hodinek, jedné z největších kategorií, se v roce 2024 očekává pokles o 4,5 %. To souvisí s tím, že Indie, druhý největší trh, je zaplavená lacinými variantami a potýká se s vysokou úrovní zásob. Vendoři zároveň v závodě o zlevňování již takřka dosáhli dna průměrných prodejních cen.

Pokles analytici očekávají i v USA, kde spotřebitelé stále ještě používají zařízení zakoupená během pandemie. Přesto by se v letošním roce mělo odehrát jakési oživení; dodávky chytrých hodinek se podle IDC vrátí k 1,7% růstu spolu s tím, jak spotřebitelé začnou obnovovat starší zařízení.

Nová lákadla: prsteny a brýle

„Tempo technologických inovací mezi chytrými hodinkami spolu se zájmem spotřebitelů se v posledních čtvrtletích rozhodně zpomalilo,“ všímá si Jitesh Ubrani z IDC. „Výrobci se místo toho snaží inovovat v různých cenových kategoriích.“

Klíčovou strategií mnoha dodavatelů do budoucna podle něj bude pravděpodobně poskytování alternativ jak ve vyšších, tak v nižších cenových úrovních, spolu s možným uvolněním placených funkcí, které mají nalákat na upgrade nebo nové uživatele.

Autor: IDC

IDC zároveň informuje, že největší kategorie nositelných zařízení, sluchátka, v loňském roce vyrostla o 10,3 %. Podobnou růstovou trajektorii by si měla udržet i v následujících letech, kdy se rozběhnou rozvíjející se trhy a obnovovací cykly. Ačkoli tato kategorie již patří mezi ty vyspělé, je schopná těžit z nových inovací i neustálého snižování cen.

„Mezi nejzajímavější kategorie budou do budoucna patřit chytré prsteny a brýle bez displeje,“ předpovídá Ubrani. „Objeví se noví hráči na trhu i nové možnosti využití, což těmto kategoriím pomůže zastínit ostatní větve nositelné elektroniky.“

„Vzhledem ke zpomalení růstu chytrých hodinek se někteří prodejci obracejí k prstenům jako k alternativním nebo doplňkovým zařízením pro sledování zdraví. Mezitím úspěch Mety se společností Ray-Ban upoutal pozornost celé řady rychloobrátkových výrobců, zejména v Číně, kde absence Mety otevírá příležitost pro lokální značky,“ uzavírá analytik.

Zdroj: IDC

Čtěte dále

Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Firmy by se měly připravovat na Wi-Fi 7, nejde jen o generační obměnu
Firmy by se měly připravovat na Wi-Fi 7, nejde jen o generační obměnu
Podnikatele děsí krádež dat i identity, do zabezpečení ale investují minimálně
Podnikatele děsí krádež dat i identity, do zabezpečení ale investují minimálně
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Šest značek ovládá více než polovinu světového internetového provozu
Šest značek ovládá více než polovinu světového internetového provozu