IDC: Nositelná elektronika se rozvětvuje, dramatický růst je už ale minulostí

7. 1. 2025
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: © djvstock - Fotolia.com
Trh jako takový sice uplynulý rok rostl, chytré hodiny ovšem vlivem nasycenosti zaznamenaly pokles. Spotřebitelé už vyhlížejí i nové doplňky, lákají je zejména chytré prsteny a brýle bez displeje.

Společnost IDC odhaduje, že globální dodávky nositelné elektroniky jsou na cestě za rok 2024 vyrůst o 6,1 % na 538 milionu kusů. Očekává se však, že v roce 2025 se růst zpomalí na 3,9 % – velké trhy typu USA a Indie jsou již takřka nasycené a klíčové segmenty chytrých hodinek a sluchátek vstupují do vyspělé úrovně.

U chytrých hodinek, jedné z největších kategorií, se v roce 2024 očekává pokles o 4,5 %. To souvisí s tím, že Indie, druhý největší trh, je zaplavená lacinými variantami a potýká se s vysokou úrovní zásob. Vendoři zároveň v závodě o zlevňování již takřka dosáhli dna průměrných prodejních cen.

Pokles analytici očekávají i v USA, kde spotřebitelé stále ještě používají zařízení zakoupená během pandemie. Přesto by se v letošním roce mělo odehrát jakési oživení; dodávky chytrých hodinek se podle IDC vrátí k 1,7% růstu spolu s tím, jak spotřebitelé začnou obnovovat starší zařízení.

Nová lákadla: prsteny a brýle

„Tempo technologických inovací mezi chytrými hodinkami spolu se zájmem spotřebitelů se v posledních čtvrtletích rozhodně zpomalilo,“ všímá si Jitesh Ubrani z IDC. „Výrobci se místo toho snaží inovovat v různých cenových kategoriích.“

Klíčovou strategií mnoha dodavatelů do budoucna podle něj bude pravděpodobně poskytování alternativ jak ve vyšších, tak v nižších cenových úrovních, spolu s možným uvolněním placených funkcí, které mají nalákat na upgrade nebo nové uživatele.

Autor: IDC

IDC zároveň informuje, že největší kategorie nositelných zařízení, sluchátka, v loňském roce vyrostla o 10,3 %. Podobnou růstovou trajektorii by si měla udržet i v následujících letech, kdy se rozběhnou rozvíjející se trhy a obnovovací cykly. Ačkoli tato kategorie již patří mezi ty vyspělé, je schopná těžit z nových inovací i neustálého snižování cen.

„Mezi nejzajímavější kategorie budou do budoucna patřit chytré prsteny a brýle bez displeje,“ předpovídá Ubrani. „Objeví se noví hráči na trhu i nové možnosti využití, což těmto kategoriím pomůže zastínit ostatní větve nositelné elektroniky.“

Cyber25

„Vzhledem ke zpomalení růstu chytrých hodinek se někteří prodejci obracejí k prstenům jako k alternativním nebo doplňkovým zařízením pro sledování zdraví. Mezitím úspěch Mety se společností Ray-Ban upoutal pozornost celé řady rychloobrátkových výrobců, zejména v Číně, kde absence Mety otevírá příležitost pro lokální značky,“ uzavírá analytik.

Zdroj: IDC

Čtěte dále

Canalys: Mobilita v pohybu, dodávky tabletů i chromebooků rostou
Canalys: Mobilita v pohybu, dodávky tabletů i chromebooků rostou
Kamil Nekarda posiluje obchodní tým společnosti Konecta
Kamil Nekarda posiluje obchodní tým společnosti Konecta
Anketa Channeltrends o AI v distribuci: Odpovídá Šimon Churý (eD system)
Anketa Channeltrends o AI v distribuci: Odpovídá Šimon Churý (eD system)
Panasonic Toughbook a Elvac budou lépe podporovat české zákazníky
Panasonic Toughbook a Elvac budou lépe podporovat české zákazníky
Velké útraty i na malém displeji. Češi přesouvají nákupy do telefonu
Velké útraty i na malém displeji. Češi přesouvají nákupy do telefonu
Česká e-commerce v druhém kvartálu vyrostla o 8 %, nejsilnější byl červen
Česká e-commerce v druhém kvartálu vyrostla o 8 %, nejsilnější byl červen