IDC: Trh tabletů pokračuje v poklesu, důraz na levné modely navíc může škodit

1. 11. 2016
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: Samsung
Nic nového pod sluncem, tak by se dala shrnout nejnovější zpráva IDC o globálním trhu tabletů. Hybridním zařízením, která měla potenciál stát se alternativou k PC, paradoxně škodí důraz na nízké ceny.

Ani třetí kvartál letošního roku nepřinesl zvrat v sestupném trendu globálního trhu tabletů. Podle analytiků společnosti IDC se během tohoto období prodalo 43 milionů tabletů, což představuje meziroční propad o 14,7 %. Nejvíce se prodávaly ty nejlevnější modely včetně těch s oddělitelnou klávesnicí.

To ovšem není dobrá zpráva pro výrobce, kteří prezentují hybridní zařízení jako náhradu PC. Jak uvádí analytik Jitesh Ubrani, něco podobného už jsme viděli u klasických tabletů a nedopadlo to příliš dobře.

Nízká cena bohužel přináší odpovídající uživatelskou zkušenost. Tato strategie může v dlouhodobém horizontu poškodit trh, neboť hrozí, že se na hybridní tablety začne hledět jako na spotřební zboží a ne jako na potenciální náhradu klasických PC,“ uvedl Ubrani.

Kromě vysoké poptávky po levných modelech si IDC na trhu všímá výrazného posunu směrem k využívání tabletu jako součásti širší platformy. Ztělesněním tohoto jevu je Amazon, jeho zařízení Kindle Fire slouží jako vstupní brána k dalším službách nabízeným výrobcem.

Lídrem trhu byl ve třetím kvartálu Apple, který za toto období prodal 9,3 milionu iPadů, o 6,2 % méně než o rok dříve. Ještě hůře si však vedl druhý Samsung, jehož výsledky se propadly bezmála o pětinu, což je zdaleka nejhorší výsledek v první pětici.

Již zmíněný Amazon naopak vykázal růst o téměř 320 %, což jej dostalo na třetí místo globálního žebříčku. Dodejme, že za úspěchem stojí velmi nízká cena tabletů Fire. Lenovo tak skočilo až čtvrté, mimo jiné i proto, že se jeho výsledky snížily o téměř 11 %.

První pětici pak uzavírá Huawei s příjemným 28% růstem, za který vděčí svému zaměření na tablety podporující mobilní sítě. Menší výrobci pak dohromady zaznamenali propad prodeje o téměř 30 %, což svědčí o výrazné konsolidaci celkového trhu.

Tabulka – Výsledky trhu tabletů ve 3. kvartálu (miliony kusů)

Výrobce

Prodej

3Q16

Podíl

3Q16

Prodej

3Q15

Podíl

3Q15

Meziroč.

změna

1. Apple

9,3

21,5 %

9,9

19,6 %

-6,2 %

2. Samsung

6,5

15,1 %

8,1

16,0 %

-19,3 %

3. Amazon

3,1

7,3 %

0,8

1,5 %

319,9 %

4. Lenovo

2,7

6,3 %

3,1

6,0 %

-10,8 %

5. Huawei

2,4

5,6 %

1,9

3,7 %

28,4 %

ostatní

19,0

44,2 %

26,9

53,2 %

-29,2 %

Celkem

43,0

100,0 %

50,5

100,0 %

-14,7 %

Zdroj: IDC

Graf – Vývoj tržních podílů největších výrobců

 

Zdroj: IDC

Čtěte dále

Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu