Incoma GfK: Češi jsou po krizi stále opatrní nakupovat, ale lepší se to

8. 7. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: .shock - Fotolia.com
Studie Elektro 2015 společnosti Incoma GfK přinesla řadu informací o preferencích českého spotřebitele, co se týče zboží z kategorie elektro. V prvé řadě ho zajímá cena, nejčastěji si plánuje koupit nový počítač a každý třetí se rozhoduje podle letákových kampaní.

Společnost Incoma GfK zveřejnila výsledky studie Elektro 2015, která mapovala preference českých spotřebitelů při rozhodování o nákupu zboží z kategorie elektro. Studie uvádí, že zákazníci jsou při nákupu stále opatrní, ale v posledních dvou letech se situace postupně zlepšovala.

Čtyři z pěti respondentů tvrdí, že jejich nákupní rozhodování při výběru elektra stále ovlivňuje negativní ekonomická situace z posledních let. Největší vliv má na nákupní chování zákazníků z malých měst do 5 000 obyvatel, starší zákazníky (nad 50 let), lidi se základním vzděláním a bez maturity, ženy a jednočlenné domácnosti.

Zájem bude o počítače, o fotoaparáty ne

V následujících dvanácti měsících respondenti nejčastějí plánují nakoupit nějaký výrobek z kategorií počítače a příslušenství (32 %), komunikační technika a bílé zboží (po 29 %). Nejmenší podíl naopak plánuje nákup zboží z kategorií fototechnika (18 %) a média pro zábavní elektroniku (23 %). 

Graf 1 - Plány na nákupo podle kategorií

Zdroj: Incoma GfK

Zásadní roli při výběru výrobků hraje u všech sledovaných kategorií cena. O druhé místo se dělí kvalita, spolehlivost a technické parametry výrobku. Významným kritériem je také funkčnost resp. počet funkcí výrobku. Zákazníci podle studie uvádějí, že jsou při koupi výrobku výrazně ovlivněni i odbornými recenzemi a výsledky spotřebitelských testů.

Graf 2 - Rozhodující faktory pro výběr prodejny

Zdroj: Incoma GfK

Pro lednici do Datartu, pro vše ostatní do Alzy

Mezi nejznámější prodejce patří prodejny Alza.cz (57 %), Datart (47 %) a Electro World (45 %); zákazníci si spontánně nejčastěji vybaví právě jejich názvy. V případě řetězců, které mají jak kamenné, tak i internetové prodejny, je podíl návštěvníků i realizovaných nákupů výrazně vyšší v jejich kamenných prodejnách.

Jasným vítězem jak v návštěvnosti, tak v realizovaném nákupu zboží je pak Alza.cz. Přibližně 75 % respondentů navštívilo její internetový obchod a téměř polovina respondentů v něm nakoupila. Alza vítězila i v jednotlivých kategoriích, pouze bílou techniku a drobné spotřebiče nakupují respondenti častěji v Datartu. 

Rozhodnutí spotřebitele o výběru konkrétní prodejny pro nákup výrobku zásadním způsobem ovlivňuje cenová image prodejny a předchozí dobrá zkušenost zákazníka s touto prodejnou. Žebříček pěti nejdůležitějších faktorů ještě doplňují široká nabídka sortimentu, možnost nákupu zboží přes internetový obchod prodejny a nabídka akčních slev.

Téměř jeden ze tří respondentů uvedl, že nakupuje podle letáků elektro prodejen, které dostává do schránky. Častěji podle letáků nakupují ženy než muži. 

Channeltrends letní speciál


Zjištění pocházejí z on-line průzkumu na vzorku 1000 respondentů z České republiky.

Zdroj: Incoma GfK

Čtěte dále

Kamil Nekarda posiluje obchodní tým společnosti Konecta
Kamil Nekarda posiluje obchodní tým společnosti Konecta
Peter Majdak a Veronika Závodná posilují obchodní tým TP-Linku
Peter Majdak a Veronika Závodná posilují obchodní tým TP-Linku
AI transformace: Připravte svůj byznys na revoluci s umělou inteligencí
AI transformace: Připravte svůj byznys na revoluci s umělou inteligencí
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Panasonic Toughbook a Elvac budou lépe podporovat české zákazníky
Panasonic Toughbook a Elvac budou lépe podporovat české zákazníky
T-Mobile v prvním pololetí zvýšil ziskovost o 11 %, má přes 6,5 milionu zákazníků
T-Mobile v prvním pololetí zvýšil ziskovost o 11 %, má přes 6,5 milionu zákazníků