Kyberútoky byly loni druhou nejčastější příčinou výpadků internetu v Evropě

26. 8. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: © lassedesignen - Fotolia.com
Podle asociace ENISA zapříčinily kybernetické útoky 6 % výpadků mobilních a pevných sítí v Evropě.

Ačkoliv kybernetické útoky loni zavinily pouze 6 % větších výpadků veřejných komunikačních sítí v Evropské unii, stále negativně ovlivnily lidi ve více případech než hardwarová selhání. Uvádí to zprávy evropské agentury pro bezpečnost sítí a informací ENISA (European Union Agency for Network and Information Security).

Hardwarové chyby zavinily 38 % všech incidentů a zasáhly v průměru 1,4 milionu uživatelů. Incidenty vzniklé jako výsledek kyberútoku však zasáhly průměrně 1,7 milionu uživatelů, uvádí zpráva ENISA.

Kybernetické útoky se týkaly primárně přístupu k internetu a byly druhou nejčastější příčinou výpadku především pevných internetových služeb (v 20 % případů). Zapříčinily také kolem 13 % chyb, které přerušily mobilní internet.

Zpráva ENISA obsahuje data o 79 incidentech z 18 zemí EU v roce 2012, které měly vliv na výpadky internetových služeb. Jako pevné připojení agentura počítá vytáčené, DSL, kabel a optiku.

ENISA také uvedla, že devět zemí nezaznamenalo žádný incident a jeden stát neposkytl statistiky.

Nejčastější příčiny selhání

Nejčastější příčinou problému, který způsobil výpadek, bylo selhání systému, které tvořilo 76 % výpadků, ať už hardwarového nebo softwarového původu. Nejčastěji se systémová selhání týkala přepínačů, routerů a místních bodů či registrů.

Selhání třetích stran způsobily 13 % incidentů, na záškodnické akce připadlo 8 %, na přírodní jevy 6 % na lidské chyby 5 %. Některá selhání spadaly do více kategorií.

Nejdelší výpadky způsobovala příroda (bouřky, záplavy, sněžení a další přírodní katastrofy – 36 hodin) spolu s lidskými chybami (26 hodin v průměru). Dotýkaly se však většinou kolem půl milionu lidí.

Výpadky vlivem selhání třetích stran ovlivnily 2,8 milionu lidí a trvaly průměrně 13 hodin. Systémové chyby zavinily v průměru devítihodinové výpadky pro 2,3 milionu lidí.

Výpadky zapříčiněné záškodnickými aktivitami, jako jsou fyzické útoky na síťové vybavení, kyberútoky a krádeže kabelů, zasáhly průměrně 1,5 milionu obyvatel a trvaly kolem 4 hodin.

Z technologického pohledu nejvíce výpadků služeb zapříčinily hardwarové incidenty (38 %) následované softwarovými chybami (24 %), přetížením systému (13 %) a výpadky napájení (11 %).

Z pohledu dotčených uživatelů pak přetížení zasáhlo 9,4 průměrně milionů lidí, druhou nejzávažnější příčinou byl software (4,3 milionu lidí), třetí dodávky energie (3,1 milionu lidí) a kyber útoky 1,8 milionu lidí.

Channeltrends Awards

Celkově byly mobilní sítě zasaženy v 50 % případů všech zaznamenaných incidentů.

Výsledky ukazují, že procent incidentů zapříčiněných kyberútoky meziročně vzrostlo. ENISA však upozorňuje, že data za dva roky nejsou dostatečně vypovídající pro vyvozování závěrů o nějakých trendech.

Zdroj: IDG News Service

Čtěte dále

Audiovizuální spojení. PPDS uzavírá strategické partnerství se Shure
Audiovizuální spojení. PPDS uzavírá strategické partnerství se Shure
IDC: Poptávka je slabá a nejistá, trh chytrých telefonů vyrostl jen o 1 %
IDC: Poptávka je slabá a nejistá, trh chytrých telefonů vyrostl jen o 1 %
IDC: Chytré vysavače jsou nové terno, prodeje rostou dvouciferně
IDC: Chytré vysavače jsou nové terno, prodeje rostou dvouciferně
Bezprecedentní spojení. Nvidia kupuje kus Intelu, chystají společné procesory
Bezprecedentní spojení. Nvidia kupuje kus Intelu, chystají společné procesory
Průběh voleb se mohou snažit narušit kyberzločinci i národní hackerské skupiny
Průběh voleb se mohou snažit narušit kyberzločinci i národní hackerské skupiny
Infrastructure as a Code: Proč už 72 % firem přešlo na automatizovanou správu infrastruktury
Infrastructure as a Code: Proč už 72 % firem přešlo na automatizovanou správu infrastruktury