Mediaresearch: Česká domácnost měla v roce 2013 nejčastěji LCD televizi s Full HD ready rozlišením

25. 9. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: © Yuri Arcurs - Fotolia.com
Průzkum, který vypracovala agentura Mediaresearch pro Asociaci televizních organizací s ohledem na diskusi o novém formátu pozemního vysílání DVB-T2, přinesl řadu statistik týkajících se používání televizí v ČR, spolu se závěrem, že při případném přechodu si spotřebitelé koupí nové přístroje.

Společnost Mediaresearch vypracovala pro Asociaci televizních organizací (ATO) studii týkající se současné podoby trhu televizí v České republice. Hlavním účelem studie bylo zmapování situace v České republice před možným přechodem na nový formát pozemního vysílání DVB-T2.

Závěr zní, že případný přechod bude velmi podobný, jako dřívější zavedení digitálního formátu DVB-T a opuštění analogového vysílání, a to včetně s tím spojeného nákupu nových televizí a externích zařízení.

Průběh digitalizace je dobře patrný z Grafu 1, který ukazuje vzestupnou křivku digitálního terestiálního příjmu signálu, zatímco analogové vysílání se s ukončením provozu propadlo na nulu. Tzv. analogová tma nastala počátkem roku 2012 a všechny stanice jsou od té doby šířeny pouze digitálně.

Pozemní digitální vysílání přijímalo v roce 2013 necelých 60 % televizí, necelých 30 % pak příjímalo signál ze satelitu, což je téměř dvojnásobný údaj oproti období začátku digitalizace.

Graf 1 – Vývoj způsobu příjmu televizního signálu

Zdroj: Mediaresearch

Jak vyplývá z dalších grafů, konec roku 2012 přinesl řadu milníků. Počet televizí s integrovaným DVB-T tunerem překonal počet starších zařízení, která k příjmu digitálního signálu potřebovala externí set-top-box.

Graf 2 – Vývoj způsobu příjmu pozemního signálu

Zdroj: Mediaresearch

Důležitým milníkem bylo i protnutí klesající křivky televizí s SD rozlišením a stoupajícího počtu těch, které jsou Full HD ready. Téměř totožně stoupala i křivka podílu „pravých“ Full HD televizí, který v roce 2013 dosahoval přibližně jedné třetiny.

Graf 3 – Vývoj podílů rozlišení televizorů

Zdroj: Mediaresearch

Zároveň překonal počet nových plochých LCD televizí starší modely s CRT skleněnou obrazovkou. Ve spodní části grafu je již patrný nástup LED televizí, stejně jako kulminace podílu plazmových obrazovek a její počínající pokles.

Graf 4 – Vývoj podílů typů televizorů

Zdroj: Mediaresearch

Přechod přinese zvýšení poptávky po nových TV

Studie uvádí, že použití formátu DVB-T2 poskytne významně lepší kompresi dat přenášeného televizního vysílání a nabídne tak nový prostor v jednotlivých multiplexech. V rámci jedné vysílací sítě je možné stávající technologií DVB-T šířit v rozumné obrazové kvalitě 4 až 6 stanic v SD rozlišení, zatímco DVB-T2 umožňuje šířit až 20 stanic v SD rozlišení nebo cca. 5 stanic v HD.

Otázkou zůstává, zda přechod k DVB-T2 bude znamenat vznik nových stanic stejně jako při první vlně digitalizace, nebo zda nově uvolněný prostor využijí stanice pro přechod k HD vysílání.

Z pohledu vybavenosti domácností televizní technikou má přechod k technologii DVB-T2 vyžadovat od domácností podobné kroky, jako při přechodu z analogu na DVB-T. Pokud budou chtít přijímat pozemní televizní vysílání DVB-T2, budou se muset dovybavit zařízením, které jejich televizoru umožní signál DVB-T2 dekódovat.

Domácnosti si tedy budou opět muset pořídit buď nový televizor (už dnes jsou tyto televizory v tuzemsku v prodeji), nebo externí zařízení, které nový signál dokáže zpracovat.

Zdroj: Mediaresearch

Čtěte dále

Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu