Mediaresearch: Kolik čeští uživatelé utratí za online nákupy?

30. 4. 2010
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Agentura Mediaresearch provedla pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) průzkum v oblasti nakupování na internetu. Seznamte se z výsledky a zjistěte jak často a jaký druh zboží uživatelé nakupují v e-shopech i kolik za něj utratí.

Dotazování na přelomu března a dubna 2009 se zúčastnilo celkem 1023 respondentů z internetového netpanelu. Základní zjištění jsou pro elektronické obchodování pozitivní. Naprostá většina internetové populace již na internetu nakupovala a je s nakupováním spokojená. Polovina lidí na internetu nakupuje alespoň jednou za čtvrt roku. Rozdělení výdajů na nákupy za poslední rok je poměrně vyrovnané.

Segment e-commerce vykazuje na českém internetu vysokou návštěvnost také dle dat NetMonitoru. Výzkum pro APEK ukázal, že téměř celá česká internetová populace (95 %) už někdy nakupovala na internetu. Necelá polovina internetových uživatelů (49 %) nakupuje v e-shopech alespoň jednou za čtvrt roku. Dvě třetiny uživatelů vyřídí nákup přes internet alespoň jednou za pololetí. Méně často pak v e‑shopech nakupuje čtvrtina internetových uživatelů.

 

Graf četnosti nakupování na internetu

Zdroj: netpanel omnibus – MEDIARESEARCH, březen/duben 2010

Kolik utratí?

Naprostá většina nakupujících na internetu (99 %) uvádí, že je na základě svých osobních zkušeností z posledního roku s nakupováním převážně spokojena. Přes tři čtvrtiny uživatelů však při nakupování vnímá ohrožení možnými riziky. Největší obavy mají lidé z finančních podvodů, podvodů týkajících se kvality produktů a reklamačních podmínek.

Kolik lidé za rok utratí za nakupování na internetu? Pětina nakupujících uvádí, že v posledním roce utratila na internetu více než 20 tis. Kč. Další pětina nakupujících utratila mezi 10 a 20 tis. Kč. Téměř polovina „e-shopperů“ utratila v internetových obchodech částku 1 až 10 tis. Kč. Drobnější nákupy zboží na internetu v celkové hodnotě do 1000 Kč uvádí necelá desetina respondentů. Většina lidí pak předpokládá, že bude v příštím roce utrácet v e‑shopech ve stejné míře jako loni.

Graf průměrné útraty za nákup v internetových obchodech za poslední rok

Zdroj: netpanel omnibus – MEDIARESEARCH, březen/duben 2010

Elektronika přes e-shopy

V posledních 12 měsících lidé na internetu utráceli především za stolní nebo přenosné počítače a počítačový hardware (45%). Přibližně třetina lidí v internetových obchodech v posledním roce nakoupila oblečení či boty, mobilní telefony a jejich příslušenství, domácí (bílé) spotřebiče a knihy. V kamenných obchodech lidé stále nakupují především zboží krátkodobé spotřeby (potraviny, drogerii, atd.).

Cyber25 Early

Některé produktové kategorie se však již teď stávají doménou e‑shopů. V prvé řadě se jedná o počítače, hardware, software a elektroniku všeobecně. Postupně roste i kategorie oblečení, sportovního vybavení nebo třeba hraček. Bude zajímavé sledovat, zda a jak rychle se podíl nákupů těchto komodit bude dále měnit ve prospěch e-shopů. Další nárůst v oblasti internetového nakupování lze do budoucna očekávat v oblasti elektronického zajišťování vstupenek na kulturní či sportovní akce a zařizování dovolených a vůbec záležitostí spojených s cestováním.

Zdroj: MEDIARESEARCH

Čtěte dále

Lukáš Konečný se staví do čela Y Soft Ventures, střídá Miloše Sochora
Lukáš Konečný se staví do čela Y Soft Ventures, střídá Miloše Sochora
Sophos spouští program MSP Elevate pro poskytovatele řízených služeb
Sophos spouští program MSP Elevate pro poskytovatele řízených služeb
Významnou část Česka ochromil výpadek elektřiny, odhaluje zranitelnost systému v letních měsících
Významnou část Česka ochromil výpadek elektřiny, odhaluje zranitelnost systému v letních měsících
Úprava dat v tabulkách TOP 100 ICT společností 2025
Úprava dat v tabulkách TOP 100 ICT společností 2025
Live streaming sportů trhá rekordy, mění pravidla hry v internetovém provozu
Live streaming sportů trhá rekordy, mění pravidla hry v internetovém provozu
Workforce Experience Platform od HP přichází do Česka a na Slovensko
Workforce Experience Platform od HP přichází do Česka a na Slovensko