Mediaresearch: Plochá televize je v ČR standardem, tablet má 13 % domácností

11. 12. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: © Yuri Arcurs - Fotolia.com
Společnost Mediaresearch zkoumala penetraci různých segmentů černé techniky a elektroniky napříč českými domácnostmi. Výsledky ukazují, že plochý televizor je standardem i v nižších vrstvách, a vyšší sociální skupiny se odlišují vlastnictvím tabletu či chytrého telefonu.

Vyšší socio-ekonomické třídy v České republice poznáte podle přítomnost chytrých telefonů a tabletů. Takový je závěr výzkumu společnosti Mediaresearch.

Zatímco například plochý televizor (LCD, LED nebo plazma) již v ČR vlastní většina domácností i z nižších socio-ekonomických skupin, z hlediska penetrace notebooků či digitálních fotoaparátů tyto skupiy zaostávají.

Plochý televizor vlastní bezmála 71 % českých domácností a i v nejnižší kategorii E je jím vybavena bezmála polovina domácností.

Za zenitem nejen z hlediska časového vývoje se nacházejí video přehrávače. Nejčastěji se nacházejí v domácnostech řazených do nižší střední třídy (C3 a D1), a to ve 20 % případů. V nejvyšší kategorii A jsou jen v 17 % domácností. O něco lépe jsou na tom DVD přehrávače.

Vlastnictví dvou a více televizorů podle výzkumu není znakem vyššího socio-ekonomického statusu, ale souvisí spíše s počtem osob žijících v domácnosti.

Tablet vlastní dvakrát víc domácností než před rokem

Aktuálním hitem na poli mediálních zařízení jsou mobilní zařízení, především chytré mobilní telefony a tablety. Procento českých domácností vlastnících tablet se za poslední rok zdvojnásobilo, z 6,4 % na více než 13 %. Chytrý mobilní telefon se nachází již ve čtvrtině českých domácností.

Tablet resp. chytrý telefon vlastní ve skupině A celých 23 %, resp. 53 % domácností, zatímco ve dvou nejnižších kategoriích D2 a E jen 4 %, resp. 8 % domácností.

Podobně strmý profil má ještě vlastnictví televizorů s moderními funkcemi (chytré nebo 3D televize, time-shift).

Technické novinky se vyznačují nejen v čase dynamicky rostoucí penetraci, ale také specifickou strukturou svých uživatelů. Jako první si je pořizují domácnosti s nejvyšším socio-ekonomickým statusem, tj. domácnosti nejvýše postavené z hlediska vzdělání, profesního postavení a příjmů.

Proto lze u těchto předmětů pozorovat nejvyšší penetraci v socio-ekonomických skupinách A a B, zatímco posléze míra penetrace poměrně prudce klesá k nejnižším skupinám D a E.

Tabulka – Procentuální vyjádření penetrace technikou v jednotlivých kategoriích

Mediaresearch používá vlastní metodu dělení českých domácností na osm stejně velkých skupin označených A, B, C1, C2, C3, D1, D2 a E podle jejich ekonomického, sociálního a vzdělanostního kapitálu. Více o klasifikaci najdete zde.

Zdroj: Mediaresearch

Čtěte dále

Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci