Nový občanský zákoník upřesní nabídku i její přijetí

27. 9. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: © Mopic - Fotolia.com
Nový občanský zákoník zpřesňuje některé aspekty učinění obchodní nabídky jejího akceptování spotřebitelem. Přinejmenším teoreticky odstraňuje možné kličky pro obě strany uzavírající kupní smlouvu.

Spotřebitelské sdružení dTest na svém webu upozorňuje na novinky v tom, jak nový občanský zákoník ošetřuje učinění obchodní nabídky a její akceptováním spotřebitelem.

Nový občanský zákoník již nesporně stanovuje platnost obchodní nabídky, která není učiněna adresně konkrétní osobě, ale i neadresně například prostřednictvím reklamního letáku, nabídkového katalogu a podobně. Omezením nabídky ale nadále může být například vyprodání zásob.

Časopis dTest dále upozorňuje, že při časovém omezení nabídky nově nepůjde automaticky ignorovat obdržené akceptování nabídky (tedy objednávku) doručené po deklarované platnosti nabídky. Důležitý je totiž termín odeslání akceptování nabídky.

To se vztahuje zejména na zásilkové obchody, kde objednávka může putovat poštou i několik dnů, ovšem teoreticky může jít třeba i o objednávku e-mailem na poslední chvíli, kdy e-mail obchodníkovi dorazil se zpožděním.

Obchodník sice v takových případech nemusí plnit svou původní nabídku, ovšem měl by o tom spotřebitele informovat. Postačí i ústně, ale pro případ pozdějšího sporu je lepší písemně.

Kdy je nabídka akceptována?

Akceptováním nabídky je projevením souhlasu s nabídkou, aniž by samotný zákon nařizoval formulaci souhlasu.

To by mělo zjednodušit objednávky učiněné e-mailem či telefonicky, kdy by obchodník po spotřebiteli pro svou ochranu již neměl muset vyžadovat naprosto explicitní potvrzení objednávky.

Pokud však spotřebitel na nabídku nebude reagovat, tak s ní automaticky nevyslovil souhlas.To je samozřejmě logické, ovšem dTest upozorňuje, že tomu tak podle nového občanského zákoníku bude i v těch případech, kdy si obchodník vymíní, že neobdržení nesouhlasu s nabídkou automaticky považuje za souhlas.

Cyber25

Nový občanský zákoník, který začne platit 1. ledna 2014, takovou podmínku obchodníka činí neplatnou, přestože s ní spotřebitel byl dopředu informován a mohl reagovat.

Zdroj: dTest, ChannelWorld.cz

Čtěte dále

Anketa Channeltrends o AI v distribuci: Odpovídá Šimon Churý (eD system)
Anketa Channeltrends o AI v distribuci: Odpovídá Šimon Churý (eD system)
Panasonic Toughbook a Elvac budou lépe podporovat české zákazníky
Panasonic Toughbook a Elvac budou lépe podporovat české zákazníky
Velké útraty i na malém displeji. Češi přesouvají nákupy do telefonu
Velké útraty i na malém displeji. Češi přesouvají nákupy do telefonu
Česká e-commerce v druhém kvartálu vyrostla o 8 %, nejsilnější byl červen
Česká e-commerce v druhém kvartálu vyrostla o 8 %, nejsilnější byl červen
Kamil Nekarda posiluje obchodní tým společnosti Konecta
Kamil Nekarda posiluje obchodní tým společnosti Konecta
Od vize ke globálnímu úspěchu: Rozhovor s CEO Promise Group Piotrem Paszczykem
Od vize ke globálnímu úspěchu: Rozhovor s CEO Promise Group Piotrem Paszczykem