Uživatelské recenze internetových obchodů promlouvají do výběru místa nákupu stále zásadnějším způsobem. Před nákupem si hodnocení e-shopu od ostatních nakupujících přečte až 93 % internetových uživatelů v České republice.
Tato hodnocení pak patří mezi hlavní kritéria při výběru internetového obchodu. Vyplývá to alespoň z průzkumu, který pro server Heureka.cz zpracovala agentura NMS Market Research.
Podle tohoto průzkumu zůstává při výběru e-shopu nejdůležitějším kritériem cena. Ta je prioritní pro 30 % respondentů z řad českých internetových uživatelů. Zkušenosti ostatních nakupujících jsou nejvíce směrodatné při výběru e-shopu pro 24 % respondentů. Dalších 24 % oslovených uvádí, že se primárně řídí vlastní předchozí zkušeností.
93 % respodentů zkoumá zkušenosti jiných zákazníků
Na základě výsledku průzkumu lze říci, že zkušenosti s e-shopem obecně jsou důležitější i než cena. V součtu totiž téměř polovina (48 %) respondentů dá především na předchozí zkušenosti. V 24 % případů na své vlastní z dřívějších nákupů a v 24 % případů na zkušenosti jiných zákazníků.
„Hodnocení a zkušenosti uživatelů s e-shopem čte před každým svým online nákupem téměř polovina nakupujících. Dalších 44 % Čechů aktivních na internetu si je přečte v případě, že obchod neznají a ještě v něm nenakupovali,” uvedl ve zprávě pro média Kamil Demuth za server Heureka.cz.
Dále sděli, že podle průzkumu pouze 7 % českých internetových uživatelů nepovažuje recenze a hodnocení e-shopu za důležité, takže je vůbec nečte. Zastoupení takových uživatelů prý ale průběžně klesá. Před rokem při obdobném průzkumu šlo údajně o 10 % z oslovených.
Podle dodací lhůty se řídí jen 5 % oslovených
Jenom 6 % respondentů dá nejvíce na značku e-shopu. Dalších 6 % oslovených se při výběru internetového obchodu řídí dojmem z jeho vzhledu a přehlednosti. Pro dalších 5 % je rozhodující uvedení zákonem vyžadovaných informací na stránkách e-shopu.
Za mírné překvapení lze označit, že pouze 5 % dotázaných se prý řídí především dodací lhůtou vyhlédnutého zboží. Výjimkou je prý pouze předvánoční období, kdy lidé nakupují dárky na poslední chvíli. To se prý priority poměrně logicky mění.
V prezentovaných výsledcích průzkumu se vůbec neobjevily takové aspekty jako je cena dopravy, nabízené způsoby dopravy, možnost osobního vyzvednutí, podporované platební metody či možnost nákupu na splátky.
| Co je nejdůležitějším faktorem při výběru e-shopu? | Oslovení čeští uživatelé internetu |
| Samotná cena zboží | 30 % |
| Vlastní předchozí zkušenost s obchodem | 24 % |
| Zkušenosti a recenze ostatních nakupujících | 24 % |
| Značka obchodu | 6 % |
| Vzhled a přehlednost obchodu | 6 % |
| Doba dodání zboží | 5 % |
| Uváděné zákonné informace | 5 % |
| Vyhledáváte recenze obchodu nebo hodnocení prodejce před nákupem? | Oslovení čeští uživatelé internetu |
| Ano, vždy si před nákupem hodnocení nebo recenze najdu. | 49 % |
| Ano, ale jen v případě, že obchod nebo prodejce neznám. | 44 % |
| Ne, recenze pro mě nejsou důležité | 7 % |
Zdroj: Heureka.cz