Šedé eminence internetového provozu? Ne cookies, ale analytické nástroje

16. 7. 2025
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Rozbité čokoládové sušenky na pozadí klávesnice počítače. Cookies webové stránky internet domovské stránky politika accpeted nebo bloky, technologie internet webové stránky koncept.
Autor: Shutterstock
Analytické nástroje pro sledování a vyhodnocování účinnosti reklamních kampaní se podle ComSource potichu dostaly mezi pět nejpoužívanějších služeb na světě.

Společnost ComSource s odkazem na analýzu Applogic uvádí, že neviditelným gigantem internetového provozu jsou analytické nástroje – u každého přenesou na pozadí desítky megabajtů dat denně.

V roce 2024 se očekávalo, že dojde k zásadnímu narušení digitálního reklamního průmyslu. Google plánoval zavedení omezení cookies třetích stran u svého prohlížeče Chrome, podobně jako to mají prohlížeče jako Safari nebo Firefox.

René Pospíšil (IS4 security): Úspěšná dekáda Bitdefenderu Přečtěte si také:

René Pospíšil (IS4 security): Úspěšná dekáda Bitdefenderu

Nakonec však Google své plány přehodnotil, umožnil uživatelům volbu, zda cookies třetích stran povolí, nebo zablokují, a ke „Cookiepokalypse“ nakonec nedošlo.

Skutečným fenoménem internetového provozu tak zůstalo masivní rozšíření analytických nástrojů pro měření efektivity reklamních kampaní. Denně sbírají data od 93 % uživatelů pevných sítí a 76 % uživatelů mobilních sítí, což je řadí mezi pět nejpoužívanějších internetových služeb.

Nenažrané cookies i analytics

„Zatímco debata kolem cookies třetích stran je hlasitá a mediálně vděčná, mnohem větší dopad mají analytické nástroje, o kterých většina uživatelů vůbec neví,“ říká Michal Štusák, spolumajitel společnosti ComSource.

I QR kódy mohou být nebezpečné, třetina českých firem čelila útoku Přečtěte si také:

I QR kódy mohou být nebezpečné, třetina českých firem čelila útoku

Přitom dnes generují obrovské množství dat, která jsou pro digitální marketing klíčová, ale pro uživatele a poskytovatele sítí představují neviditelnou zátěž. Je na čase, aby se o tomto fenoménu začalo více mluvit a hledaly se cesty, jak s těmito daty efektivně pracovat,“ zdůrazňuje.

Analytické nástroje pro sledování a vyhodnocování účinnosti reklamních kampaní se podle ComSource dostaly mezi pět nejpoužívanějších služeb na světě. Generují sice méně než 2 % objemu denního datového provozu na osobu, v absolutních číslech jde ale o 66 MB denně na pevné síti a 6 MB na mobilní síti.

„Při milionech uživatelů to představuje ohromné množství dat, které jsou často poskytovány bez vědomí samotných uživatelů. Ti si často ani neuvědomují, že tyto nástroje běží na pozadí a mohou ovlivňovat výkon jiných aplikací. Pro síťové operátory to navíc může znamenat zátěž bez přímého užitku pro zákazníka,“ dodává Michal Štusák.

Zdroj: ComSource

Čtěte dále

Škodlivý software je čím dál složitější, jak ho odhalit a jak se bránit?
Škodlivý software je čím dál složitější, jak ho odhalit a jak se bránit?
Kulatý stůl o distribuci: Specializované vztahy a podpora (3. díl)
Kulatý stůl o distribuci: Specializované vztahy a podpora (3. díl)
EET Group rozšiřuje nabídku o stolní zásuvkové moduly MicroConnect
EET Group rozšiřuje nabídku o stolní zásuvkové moduly MicroConnect
Samsung přináší službu Home Appliance Remote Management i do Česka
Samsung přináší službu Home Appliance Remote Management i do Česka
Eset odhalil první ransomware poháněný umělou inteligencí
Eset odhalil první ransomware poháněný umělou inteligencí
Canalys: Nařízení o ekodesignu razantně zbrzdilo evropský trh chytrých telefonů
Canalys: Nařízení o ekodesignu razantně zbrzdilo evropský trh chytrých telefonů