Společnost Canalys (součást skupiny Omdia) přináší povzbudivé zprávy ze světa tabletů. Celosvětové dodávky totiž v prvním čtvrtletí 2025 vyrostl o 8,5 % na 36,8 milionu kusů. Růst navíc hlásí všechny regiony a poptávku táhnou zejména obnovovací cykly ze strany spotřebitelů a vzdělávacích organizací.
Prudký nárůst dodávek zaznamenala Čína, kde vláda masivně dotuje maloobchodní prodej tabletů. V USA pak nejistota ohledně cel vedla k tomu, že v lednu skokově narostl dovoz tabletů, ovšem v únoru po oznámení výjimek se meziměsíčně propadla dvouciferně.
Ohodnoťte v anketě Channeltrends Awards 2024 výrobce a distributory!
„Trh s tablety ve Spojených státech se vyvíjel v souladu se sezónními očekáváními,“ konstatuje Kieren Jessop z Canalysu. „Oznámení Trumpovy administrativy o clech nevedlo k výraznému stažení poptávky, protože jen o několik dní později byla řada výrobků osobní elektroniky z celních omezení vyjmuta.“
Spotřebitelský zájem a vládní incentivy
Hlavním faktorem růstu dodávek v USA byla spíše poptávka spotřebitelů, kteří ve velkém obnovují tablety zakoupené během pandemie – jejich životní cyklus se nyní blíží čtyřem až pěti letům. Zájem o refresh podporují i nově uvedené produkty na trh.
„Nicméně i v případě, že elektronika bude mít nadále celní výjimku, očekáváme, že životní cyklus tabletů se bude nadále prodlužovat,“ vysvětluje Jessop. „Spotřebitelé totiž nebudou mít tolik volných peněz a tablety tak pro ně nebudou prioritou.“ Trh podle něj zaznamená sice pomalejší růst, výrobce ale může těšit, že zůstane silná poptávka po prémiových produktech.
Co se týče segmentu komerčních tabletů, jejich dodávky v prvních třech měsících tohoto roku byly nemastné neslané. Ke komerčnímu nasazování ovšem v průběhu roku podle Canalysu pomůžou vládní iniciativy a veřejné zakázky.
„Některé navazují na předchozí úspěchy, jako například japonský program GIGA nebo iniciativy státní a centrální vlády v Indii. Thajská vláda zase nedávno oznámila významné financování víceletého programu. Americký nicméně ohrožuje nedávné zrušení ministerstvo školství, což může přiškrtit budoucí rozpočty na veřejné zakázky,“ dodává Jessop.
Vystrnadí tablety z kanceláří počítače?
Nedávný průzkum Canalysu ukázal, že více než 50 % obchodních partnerů B2B, kteří prodávají tablety, očekává, že letošní rok pro ně bude plodnější než ten předchozí. Ukazuje se také, že tablety fungují jako praktické počítačové alternativy na pracovištích.
V samostatném průzkumu více než 20 % respondentů uvedlo, že plánuje vybavit mobilní pracovníky svých zákazníků tablety, zatímco téměř 17 % označilo tablety za nákladově efektivní náhradu tradičních PC pro určité role zaměstnanců.
Bezmála třetina dotázaných nicméně odpověděla, že významnou poptávku nevidí. To podle analytiků naznačuje, že tablety jsou v podnikové sféře často považované za zbytné výdaje. Zvláště když většina pracovníků, kteří chtějí nebo potřebují tablet, používá vlastní osobní zařízení.
Neotřesitelný Apple a velké tažení Huawei
Z hlediska jednotlivých výrobců Canalys zjistil, že v prvním čtvrtletí 2025 si vedoucí postavení na trhu s tablety udržel Apple, jenž zaznamenal 14% meziroční nárůst a 13,7 milionu dodaných iPadů. Druhé místo si zajistil Samsung s 6,6 milionu dodaných kusů, což představuje pokles o 5,2 %.
Xiaomi poprvé předstihla Lenovo, a to zejména díky dobrým výsledkům na svém domácím trhu, kde dosáhlo úctyhodného 56% meziročního růstu s 3,1 milionu dodaných kusů a oproti prvnímu čtvrtletí předchozího roku si ukrojilo další dva procentní body tržního podílu.
Na čtvrté příčce se umístilo již zmiňované Lenovo, které zaznamenalo 19% růst a dodalo 2,5 milionu kusů tabletů. První pětku uzavírá společnost Huawei, která si připsala 6,5% podíl na trhu a celosvětově dodala 2,4 milionu kusů.
Tabulka – Výsledky trhu tabletů v 1Q25 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q25 |
Podíl 1Q25 |
Prodej 1Q24 |
Podíl 1Q24 |
Meziroč. zmena |
1. Apple |
13,746 |
37,3 % |
12,062 |
35,5 % |
14,0 % |
2. Samsung |
6,633 |
18,0 % |
7,000 |
20,6 % |
–5,2 % |
3. Xiaomi |
3,072 |
8,3 % |
1,969 |
5,8 % |
56,1 % |
4. Lenovo |
2,537 |
6,9 % |
2,135 |
6,3 % |
18.8 % |
5. Huawei |
2,394 |
6,5 % |
2,735 |
8,1 % |
–12,5 % |
ostatní |
8,453 |
22,9 % |
8,046 |
23,7 % |
5,1 % |
Celkem |
36,834 |
100,0 % |
33,947 |
100,0 % |
8,5 % |
Zdroj: Canalys
Graf – Vývoj trhu tabletů 1Q21–1Q25

Autor: Canalys