Průzkum společnosti Mastercard ukázal, že více než polovina Čechů už dnes při placení sahá po mobilním telefonu. Stále častěji ale zkoušejí i další platební inovace – například chytré prsteny a náramky, které už vyzkoušel každý desátý Čech.
V České republice podle odborníků vlastní chytrý telefon 95 % dospělých a většina lidí ho u sebe nosí častěji než peněženku. Proto se mobil stal nejpřirozenějším platebním nástrojem. Tento trend potvrzují i aktuální data – placení mobilem už vyzkoušelo 54 % Čechů, což je meziroční nárůst o 10 procentních bodů.
„Český trh je dlouhodobě velmi otevřený technologickým inovacím, což se odráží i v oblasti plateb. Češi rádi zkoušejí nové způsoby placení, které jim přinášejí větší pohodlí a bezpečnost,“ komentuje Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.
„Na datech jasně vidíme, že plastová karta ustupuje do pozadí a hlavním platebním nástrojem se stávají mobilní telefony, chytré hodinky a nově také prsteny a náramky. Trend je jasný – platíme tím, co máme nejblíže po ruce,“ dodává.
V létě ven bez peněženky
Vedle mobilních telefonů jsou podle údajů Mastercardu stále populárnější i platby chytrými hodinkami, které v současnosti využívá pětina Čechů – meziročně o 5 procentních bodů více. Lidé je volí především v situacích, kdy nemají po ruce telefon, nebo když chtějí platit rychle a bezstarostně, například při sportu nebo neplánovaných nákupech.
V podobných situacích Češi začínají využívat i novinky na poli platebních inovací: náramky nebo prsteny. Aktuálně platbu prstenem vyzkoušelo 9 % zákazníků, platebním náramkem pak dokonce 10 % a jejich počet se postupně zvyšuje.
Rostoucí popularitu nositelné elektroniky podle odborníků potvrzuje i nárůst aktivovaných platebních karet v těchto zařízeních. V České republice se jejich počet od roku 2022 téměř zdvojnásobil. Nejvíce se přitom platby těmito chytrými zařízeními využívají v letních měsících, kdy jejich podíl roste až o 16 %.
Mastercard dodává, že klíčovou roli v těchto trendech hraje technologie tokenizace. Zatímco v roce 2021 tvořily podle dat Sdružení pro bankovní karty tokenizované platby jen 19 % všech transakcí, v roce 2024 už dosáhly podílu 43 %, tedy 1,3 miliardy transakcí.
Zdroj: Mastercard