Většina Čechů platí mobilem, na oblibě získávají i náramky a prsteny

15. 4. 2025
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Koncept digitálního bankovnictví: Nakupující používá mobilní telefon s bezkontaktní platební technologií k placení za přírodní zboží na farmářském trhu. Pouliční prodavač držící elektronické online platební zařízení
Autor: Shutterstock
S rozšiřující se nabídkou nových platebních možností podle Mastercardu klesá i potřeba nosit fyzickou platební kartu. Dnes ji za nezbytnou považuje už jen 53 % Čechů.

Průzkum společnosti Mastercard ukázal, že více než polovina Čechů už dnes při placení sahá po mobilním telefonu. Stále častěji ale zkoušejí i další platební inovace – například chytré prsteny a náramky, které už vyzkoušel každý desátý Čech.

Canalys: Chytré náramky a hodinky ještě stále táhnou, trh vyrostl o 4 % Přečtěte si také:

Canalys: Chytré náramky a hodinky ještě stále táhnou, trh vyrostl o 4 %

V České republice podle odborníků vlastní chytrý telefon 95 % dospělých a většina lidí ho u sebe nosí častěji než peněženku. Proto se mobil stal nejpřirozenějším platebním nástrojem. Tento trend potvrzují i aktuální data – placení mobilem už vyzkoušelo 54 % Čechů, což je meziroční nárůst o 10 procentních bodů.

„Český trh je dlouhodobě velmi otevřený technologickým inovacím, což se odráží i v oblasti plateb. Češi rádi zkoušejí nové způsoby placení, které jim přinášejí větší pohodlí a bezpečnost,“ komentuje Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

graf Mastercard wearables 2025Autor: Mastercard

Na datech jasně vidíme, že plastová karta ustupuje do pozadí a hlavním platebním nástrojem se stávají mobilní telefony, chytré hodinky a nově také prsteny a náramky. Trend je jasný – platíme tím, co máme nejblíže po ruce,“ dodává.

V létě ven bez peněženky

Vedle mobilních telefonů jsou podle údajů Mastercardu stále populárnější i platby chytrými hodinkami, které v současnosti využívá pětina Čechů – meziročně o 5 procentních bodů více. Lidé je volí především v situacích, kdy nemají po ruce telefon, nebo když chtějí platit rychle a bezstarostně, například při sportu nebo neplánovaných nákupech.

Datart: Češi si měří plnění novoročních předsevzetí, prodeje chytrých hodinek vystřelily o 40 % Přečtěte si také:

Datart: Češi si měří plnění novoročních předsevzetí, prodeje chytrých hodinek vystřelily o 40 %

V podobných situacích Češi začínají využívat i novinky na poli platebních inovací: náramky nebo prsteny. Aktuálně platbu prstenem vyzkoušelo 9 % zákazníků, platebním náramkem pak dokonce 10 % a jejich počet se postupně zvyšuje.

Rostoucí popularitu nositelné elektroniky podle odborníků potvrzuje i nárůst aktivovaných platebních karet v těchto zařízeních. V České republice se jejich počet od roku 2022 téměř zdvojnásobil. Nejvíce se přitom platby těmito chytrými zařízeními využívají v letních měsících, kdy jejich podíl roste až o 16 %.

Channeltrends letní speciál

Mastercard dodává, že klíčovou roli v těchto trendech hraje technologie tokenizace. Zatímco v roce 2021 tvořily podle dat Sdružení pro bankovní karty tokenizované platby jen 19 % všech transakcí, v roce 2024 už dosáhly podílu 43 %, tedy 1,3 miliardy transakcí.

Zdroj: Mastercard

Čtěte dále

ComSource spojuje síly s IdStory, zaměří se na správu identit a přístupů
ComSource spojuje síly s IdStory, zaměří se na správu identit a přístupů
Infrastructure as a Code: Proč už 72 % firem přešlo na automatizovanou správu infrastruktury
Infrastructure as a Code: Proč už 72 % firem přešlo na automatizovanou správu infrastruktury
Agentní AI firmám nepomůže sama. CIO ji musí vést s jasným cílem
Agentní AI firmám nepomůže sama. CIO ji musí vést s jasným cílem
Anketa Channeltrends o AI v distribuci: Odpovídá Milan Bartek (Arrow ECS)
Anketa Channeltrends o AI v distribuci: Odpovídá Milan Bartek (Arrow ECS)
Martin Havelka povede dodávky projektů Synequs v Nizozemsku
Martin Havelka povede dodávky projektů Synequs v Nizozemsku
MSP na vzestupu, tři ze čtyř lokálních MSP očekávají dvouciferný růst
MSP na vzestupu, tři ze čtyř lokálních MSP očekávají dvouciferný růst