Většina českých e-shopů je na marketplacech, ale spokojení s nimi nejsou

Včera
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Současná umělecká koláž. Slevy. Mladý muž oblékl pulzující formální oděv, analyzoval data s nákupy a procentuálními znaky. Koncepce technologického pokroku, e-commerce, nakupování, vzdálené. Reklama
Autor: Shutterstock
Zkušenost s internetovými tržišti je minimálně rozpačitá, uvádí Seyfor. Tržby českých e-shopů na nich většinou nepřesáhnou ani 10 %.

Aktuální průzkum společnosti Seyfor ve spolupráci s agenturou B-inside ukázal, že více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některé z internetových tržišť, jež působí na lokálním trhu, přičemž další se na to chystají.

Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Podle průzkumu vykazuje celý segment extrémně nízké hodnocení spokojenosti – NPS dosahuje hodnoty –71. Pro 70 % e-shopů navíc tržby z marketplaců nepřesáhnou 10 % z celkového obratu.

Většina oslovených e-shopů všech velikostí využívá jeden nebo více aktuálně dostupných internetových tržišť. Střední i velké e-shopy využívají velmi podobně rovnoměrně Heureku a Alzu/Mall/Allegro/Kaufland. Průzkum ukázal překvapivou skutečnost, že v hojné míře využívají marketplacy i malé e-shopy.

průzkum Seyfor a B-inside, marketplace, e-commerce v ČeskuAutor: Seyfor

Využíváme, ale nedoporučujeme

Seyfor uvádí, že čeští obchodníci obecně vnímají marketplacy jako další vhodný kanál, kde oslovit nové zákazníky a zviditelnit se. Proto již 54 % e-shopů nějaké internetové tržiště aktivně využívá a dalších 14 % ho plánuje nasadit.

Náš průzkum ukázal zvláštní paradox. Jen kolem 30 % e-shopů všech velikostí na marketplaces není ani o nich neuvažují,“ hodnotí výsledky průzkumu Tomáš Komárek, ředitel Money ERP a Vario ve společnosti Seyfor.

průzkum Seyfor a B-inside, marketplace, e-commerce v ČeskuAutor: Seyfor

„Na druhou stranu e-shopaři, kteří již přes marketplace prodávají, by tuto zkušenost většinou ostatním nedoporučili. Ačkoli je využití marketplace platforem rozšířené, důvěra v tento kanál zůstává nízká,“ říká Komárek.

Komárek upřesňuje, že na základě vlastních zkušeností vnímají e-shopy ve většině případů nízkou přidanou hodnotu tohoto prodejního kanálu. „Jedním z hlavních důvodů je bezpochyby omezená kontrola nad formou oslovení zákazníků i nad samotným prodejem založeným mnohdy čistě na cenovém srovnání bez ohledu na další přidané hodnoty obchodníka,” vysvětluje.

Stojí to za to?

Hlavním důvodem tohoto rozčarování je podle Seyforu bezpochyby výše obratu, který přes marketplace obchodníci realizují. 70 % všech respondentů totiž realizuje touto cestou méně než 10 % svého obratu. To u nich vyvolává otázky hodnoty vynaloženého úsilí a investic.

Channeltrends letní speciál

průzkum Seyfor a B-inside, marketplace, e-commerce v ČeskuAutor: Seyfor

Marketplace platformy dávají e-shopům rychlý přístup ke koncovým zákazníkům, ale za cenu složitějšího prostředí a výrazně nižší kontroly nad obchodem,“ uzavírá Tomáš Komárek.Průzkum byl proveden v roce 2025 mezi provozovateli e-shopů různé velikosti (od mini až po velké hráče). Účastnilo se jej více než 430 respondentů z Česka a Slovenska.

Zdroj: Seyfor

Čtěte dále

Veronika Zachariášová bude šéfovat korporátní komunikaci a CSR v O2
Veronika Zachariášová bude šéfovat korporátní komunikaci a CSR v O2
Rittal racky VX IT: Klíč k moderní infrastruktuře v průmyslu i službách
Rittal racky VX IT: Klíč k moderní infrastruktuře v průmyslu i službách
Češi zanevírají na hotovost, 59 % nákupů v obchodech platí digitálně
Češi zanevírají na hotovost, 59 % nákupů v obchodech platí digitálně
Asbis CZ rozšiřuje nabídku, přidává odolné produkty Blackview
Asbis CZ rozšiřuje nabídku, přidává odolné produkty Blackview
MSP na vzestupu, tři ze čtyř lokálních MSP očekávají dvouciferný růst
MSP na vzestupu, tři ze čtyř lokálních MSP očekávají dvouciferný růst
Většina českých e-shopů je na marketplacech, ale spokojení s nimi nejsou
Většina českých e-shopů je na marketplacech, ale spokojení s nimi nejsou