Šest značek ovládá více než polovinu světového internetového provozu

Včera
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Na notebooku MacBook Air jsou vidět loga společností Google, Amazon, Meta, Microsoft a Apple na jejich firemních webových stránkách. Velký technologický koncept.
Autor: Tada Images / Shutterstock.com
Přestože se podíl gigantů od roku 2023 o něco snížil, jejich dominantní postavení podle společností AppLogic a ComSource zvyšuje volání po regulaci.

Analýza AppLogic zveřejněná společností ComSource ukazuje, že šestice firem označovaných jako „MAMAAN“ – tedy Meta (Facebook, Instagram), Alphabet (Google), Microsoft, Apple, Amazon a Netflix – je zodpovědná za více než padesát procent světového internetového provozu. Dalšími velkými hráči jsou TikTok a Disney+.

Společně tak zásadně určují podobu digitálního prostředí, spotřebitelského chování i budoucích trendů v oblasti technologií. „Takto koncentrovaný podíl na internetovém provozu přináší nejen komfort a inovace pro uživatele, ale zároveň představuje rizika pro rozmanitost obsahu, férovost trhu a bezpečnost dat,“ upozorňuje Michal Štusák, spolumajitel ComSource.

Coffee Break: Firmy by měly preventivně analyzovat vlastní zranitelnosti, radí Ondřej Šťáhlavský z Fortinetu Přečtěte si také:

Coffee Break: Firmy by měly preventivně analyzovat vlastní zranitelnosti, radí Ondřej Šťáhlavský z Fortinetu

„Antimonopolní šetření, debaty o ochraně soukromí a uživatelských právech jsou dnes na denním pořádku. Pro poskytovatele sítí je klíčové sledovat nejen objem, ale i strukturu tohoto provozu a připravit se na možné změny v chování uživatelů i v legislativě,“ dodává.

Alphabet ve vyhledávání, Meta na sockách

AppLogic uvádí, že zatímco Alphabet pomocí Googlu dominuje vyhledávání a pomocí YouTube dominuje ve světě sledování videí, Meta díky Facebooku a Instagramu vládne sociálním sítím to z nich dělá zdaleka největší hráče zejména na poli mobilních sítí, kde jen tyto dvě společnosti zastávají 47 % veškerého provozu.

ComSource: Čtvrtinu dat nahraných z mobilu na internet tvoří obsah pro sociální sítě Přečtěte si také:

ComSource: Čtvrtinu dat nahraných z mobilu na internet tvoří obsah pro sociální sítě

Třetí největší společností na mobilních sítích je pak TikTok se 6 % podílu. U fixních sítí, kam patří i domácí wifi, je podíl těchto tří společností podstatně menší, Alphabet a Meta mají dohromady 20 % a TikTok 4 %.

Na fixních sítích pak září jako druhý největší Netflix s 11 % celkového podílu, zatímco na mobilních sítích je tento podíl pouze 3 %. Velký podíl na fixních sítích měl také Apple se 6 %, Microsoft a Amazon po 5 % a Disney+ se 4 %. U mobilních sítí měl Apple 4 %, Netflix 3 %, Microsoft a Amazon po 1 %.

Koncentrace může omezovat konkurenci

„U fixních sítí došlo k propadu společností MAMAAN, Disney+ a TikTok o zhruba deset procentních bodů z celkového internetového provozu, u mobilních sítí byl tento propad nižší, a to o čtyři procentní body,“ popisuje Michal Štusák.

Lidem se nechce platit za prémiové služby, zneužívají toho hackeři Přečtěte si také:

Lidem se nechce platit za prémiové služby, zneužívají toho hackeři

Přesto podle dat AppLogic dosahuje dominance velkých společností 55 % u fixních sítí a 64 % u sítí mobilních. Takto silné postavení velkých technologických společnosti je podle Štusáka v mnoha ohledech dvousečné.

„Zatímco uživatelé těží z inovací a propojení služeb, koncentrace trhu může omezovat konkurenci, rozmanitost obsahu i transparentnost v nakládání s daty. Budoucnost internetu tak bude záviset na schopnosti najít rovnováhu mezi podporou inovací a zajištěním férového digitálního prostředí,“ uzavírá.

Zdroj: ComSource

Nové články do mailu

 

Chcete mít každý týden přehled o informacích pro resellery, dodavatele služeb a profesionály v prodejním kanále IT a CE? Objednejte si náš mailový servis. Objednat si lze i newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze serverů vydavatelství Internet Info.

Čtěte dále

Šest značek ovládá více než polovinu světového internetového provozu
Šest značek ovládá více než polovinu světového internetového provozu
Lama Plus je opět nejlepším distributorem spotřebního materiálu Brother
Lama Plus je opět nejlepším distributorem spotřebního materiálu Brother
Sophos Experience Partner Roadshow: Transformace budoucnosti kybernetické bezpečnosti
Sophos Experience Partner Roadshow: Transformace budoucnosti kybernetické bezpečnosti
Zebra systems míří za oceán, prodej v Severní Americe povede Paul Trefonas
Zebra systems míří za oceán, prodej v Severní Americe povede Paul Trefonas
Podnikatele děsí krádež dat i identity, do zabezpečení ale investují minimálně
Podnikatele děsí krádež dat i identity, do zabezpečení ale investují minimálně
Firmy by se měly připravovat na Wi-Fi 7, nejde jen o generační obměnu
Firmy by se měly připravovat na Wi-Fi 7, nejde jen o generační obměnu