Výdaje spotřebitelů v prvním čtvrtletí v EU stagnují, šetří se i v ČR

6. 6. 2012
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: © Felix Jork - Fotolia.com
Podle statistik společnosti Visa se útraty spotřebitelů v EU meziročně v prvním čtvrtletí roku 2012 snížily o 0,2%. ČSÚ hlásí za duben další pokles. Prodeje ICT zboží však vzrostly.

Výdaje spotřebitelů v prvním čtvrtletí v EU stagnují, šetří se i v ČRPodle EU Consumer Spending Barometer společnosti Visa Europe spotřebitelské útraty v Evropské unii byly v prvním čtvrtletí roku 2012 nižší o 0,2%  oproti stejnému období v roce 2011. Zatímco celkové útraty byly v celé EU slabší, v patnácti členských státech EU Visa zaznamenala růst plateb.

„Mírný pokles útrat v 1. čtvrtletí 2012 byl pokračováním trendu, který převládá od poloviny roku 2011. Pokles v 1. čtvrtletí tohoto roku představuje již druhé období se stagnujícím růstem a nejslabším výkonem od doby, kdy se region vymanil z recese na konci roku 2009,“ uvádí společnost ve zprávě pro média.

Barometr vycházející z elektronických plateb ukazuje, že Francie zaznamenala mírný meziroční růst o 2,0 %, který byl však kompenzován poklesem v Německu (-1,0 %), Itálii (-1,2 %) a zanedbatelným poklesem ve Velké Británii (-0,1%).

Krize se podle Visy nejvíce podepsala na Řecku, kde byl zaznamenán nejstrmější meziroční pokles v útratách ze všech 27 zemí EU (12,7 %), zatímco v Irsku (-5,1 %) a Portugalsku (-4,1 %) je tento trend jen pokračováním vleklé krize.

Opačná situace je podle společnosti Visa ve východní Evropě. Podle barometru uvádí, že Litva a Slovinsko zažily dvouciferný růst, zatímco Estonsko, Lotyšsko, Polsko a Slovensko zaznamenaly robustní nárůst v útratách domácností.

Tvrzení si můžete srovnat s výsledky trhu s IT zbožím od GfK, které Channelworld za první čtvrtletí 2012 zveřejnil pro Českou republiku i Slovensko. GfK hlásí meziroční propad na obou trzích.

Channeltrends letní speciál

Podle Českého statistického úřadu tržby v maloobchodě (vč. motoristického segmentu) po očištění o sezónní vlivy klesly v dubnu reálně meziměsíčně o 2,1 %. Meziročně se tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní snížily o 4,1 % stejně jako bez očištění.

Oživil se prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby s růstem o 9,6 %, dařilo se i nadále prodeji počítačů a komunikačních zařízení (o 5,9 %).

Zdroj: Visa, ČSÚ

Čtěte dále

Kamil Nekarda posiluje obchodní tým společnosti Konecta
Kamil Nekarda posiluje obchodní tým společnosti Konecta
Od vize ke globálnímu úspěchu: Rozhovor s CEO Promise Group Piotrem Paszczykem
Od vize ke globálnímu úspěchu: Rozhovor s CEO Promise Group Piotrem Paszczykem
Velké útraty i na malém displeji. Češi přesouvají nákupy do telefonu
Velké útraty i na malém displeji. Češi přesouvají nákupy do telefonu
T-Mobile v prvním pololetí zvýšil ziskovost o 11 %, má přes 6,5 milionu zákazníků
T-Mobile v prvním pololetí zvýšil ziskovost o 11 %, má přes 6,5 milionu zákazníků
Panasonic Toughbook a Elvac budou lépe podporovat české zákazníky
Panasonic Toughbook a Elvac budou lépe podporovat české zákazníky
Česká e-commerce v druhém kvartálu vyrostla o 8 %, nejsilnější byl červen
Česká e-commerce v druhém kvartálu vyrostla o 8 %, nejsilnější byl červen