Zahraniční internetové obchody ukrajují z českého ICT a CE trhu

1. 7. 2010
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – everythingposs
Ilustrační obrázek
Když se na českém trhu objevila krátce po našem vstupu do EU Pixmania, bylo to velké pozdvižení. Díky své nevalné pověsti však její nízké ceny nikoho až tak netrápily a ani klientů si příliš nezískala.

Pak přišlo extrémní posílení koruny vůči dolaru na 14 Kč/USD a byl tu další fenomén, tentokrát nakupování v USA.

Nyní však nastává větší problém – zahraniční internetové obchody, které to s českým trhem začínají myslet vážně. Letos ale na český trh vstoupilo eBay i Amazon. Navíc se pozvolna objevují i menší hráči z Německa, kteří navíc nemají problém komunikovat se zákazníky česky.

Tito hráči (vyjma poněkud specifického eBay) přitom mají hned několik společných atributů. Předně umějí jednat slušně a seriózně se svými zákazníky. Například německý zoohit.cz, který se orientuje na domácí mazlíčky, účtuje zboží zákazníkovi placené platební kartou až po jeho dodání kurýrem z Mnichova, které je navíc zdarma při nákupu nad 1000 Kč a jinak stojí 99 Kč. Tedy stejně, jako když si něco necháte poslat od českého internetového obchodu naší „skvělou“ Českou poštou.

Zahraniční obchody však konkurují těm českým také cenou a šířkou svého sortimentu. A to neplatí nutně jen pro Amazon, u kterého je široký sortiment základním předpokladem. Navíc větší zahraniční hráči, podobně jako ti čeští velcí hráči, mají velké množství zboží skladem. A skladem znamená na západ od nás, že to mají skutečně u sebe na skladě, a ne, že po objednání a zaplacení (protože u nás se přeci platí předem) zjistíte, že skladem bylo, že to je možná ve skladu u dodavatele, kde to ve skutečnosti nakonec nebylo.

Výhoda českých e-shopů?

Jedinou výhodou českých internetových prodejců tak zatím zůstává to, že ti zahraniční si u nás příliš neplatí reklamu. Mají prostě tak silný brand, že spoléhají na to, že Češi o nich už vědí anebo že u nich stejně už v minulosti nakupovali.

V případě menších německých hráčů jde pak spíš o sázku na word of mouth a doplněk ke svému domovskému internetovému obchodu v Německu, který nejen že získal lokalizaci do češtiny, ale také migroval na .cz doménu.

Jakmile však zahraničním obchodům začnou z Česka plynout zajímavé příjmy, je celkem pravděpodobné, že začnou investovat i do marketingu v Česku. Navíc řada zahraničních obchodů už pochopila místní specifikum nákupních rádců a začíná v nich figurovat. Českým internetovým obchodům tak brzo nezbude, než se začít k zákazníkům chovat stejně slušně jako to dělají v zahraničí, začít jim nabízet kvalitní logistické služby a nikoliv doručování Českou poštou (potažmo jinými u nás oblíbenými a neméně „kvalitními“ službami) a hlavně začít zejména některé zboží nabízet za trochu rozumnější ceny, což bude často nepřímo implikovat nutnost tvrdě si došlápnout na české zastoupení anebo začít nakupovat také v Německu či UK, jako to dělají zahraniční konkurenti.


Autor je nezávislým konzultantem a publicistou. Zajímá se především o moderní (nano)technologie a management.

Čtěte dále

Firmy by se měly připravovat na Wi-Fi 7, nejde jen o generační obměnu
Firmy by se měly připravovat na Wi-Fi 7, nejde jen o generační obměnu
Šest značek ovládá více než polovinu světového internetového provozu
Šest značek ovládá více než polovinu světového internetového provozu
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Podnikatele děsí krádež dat i identity, do zabezpečení ale investují minimálně
Podnikatele děsí krádež dat i identity, do zabezpečení ale investují minimálně
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First