Zdeněk Bárta, GfK: Tonerů se v ČR za rok 2013 prodalo o pětinu víc

19. 5. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Výsledky obchodního panelu GfK založené na kontinuálním monitorování trhu se zbožím dlouhodobé spotřeby komentuje pro ChannelWorld Zdeněk Bárta ze společnosti GfK Czech zabývající se výzkumem trhu a veřejného mínění.

Za loňský rok klesla ve sledovaných odbytových cestách poptávka po tiskových náplních o 4 %, celkové tržby však díky rostoucímu prodeji tonerů zůstaly necelými třemi procenty v kladných číslech.

Právě tonerů se meziročně prodalo takřka o pětinu více a podobným tempem vzrostla za minulý rok také hodnota jejich prodeje. Na začátku letošního roku, v lednu a únoru, prodej tonerů pokračoval v růstu, ale již podstatně mírnějším tempem.

Prodej inkoustových cartridgí klesl za rok 2013 zhruba o desetinu při meziročním snížení průměrného výdaje za jeden kus o 4 %. Tlak na cenu ze strany spotřebitelů vyvolává jak nárůst podílu neoriginálních náplní, tak i rostoucí zájem o vícekusová, a tedy v průměru na jeden kus levnější, balení.

Za minulý rok se navýšil objemový podíl non-genuine inkoustových cartridgí na 27 % a jeho nárůst pokračoval i v prvních dvou měsících letošního roku, kdy se již dotkl 30 %. V celkových tržbách inkoustových cartridgí se tyto výrobky odrazily přibližně pětinou - v roce 2013 i v lednu a únoru 2014.

Zhruba každá čtvrtá inkoustová náplň se vloni prodala v „multipacku“, zatímco u tonerů obsáhl tento segment 7 % jejich poptávky a rovněž podobný díl tržeb. U inkoustových náplní se vícekusová balení podílela na celkové hodnotě prodeje tohoto sortimentu 16 % a ve srovnání s jednokusovým balením se v průměrné ceně (za kus) lišila o necelých 200 korun.

V jednotlivých měsících roku 2013 se přitom celková průměrná cena inkoustových cartridgí pohybovala v rozmezí 370 až 390 korun, tonery se v uvedeném období prodávaly průměrně za 1 700 až 1 900 korun.


Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).

Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.

Čtěte dále

Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Náplně do tiskáren: alternativy hroutí výnosný byznys
Náplně do tiskáren: alternativy hroutí výnosný byznys
MMD si nachystalo nové monitory pro náročné spotřebitele, profesionály i hráče
MMD si nachystalo nové monitory pro náročné spotřebitele, profesionály i hráče
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Výkonné monitory Philips pro práci a videokonference
Výkonné monitory Philips pro práci a videokonference