Eset: Třetina lidí se stala cílem podvodu na internetových bazarech

1. 6. 2022
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: © davidevison - Fotolia.com
Pokus o podvod včas odhalila zhruba pětina respondentů, při úspěšném pokusu škoda většinou nepřesáhla 5 000 korun.

Společnost Eset ve své aktuální zprávě upozorňuje, že v kyberprostoru jsou stále rozšířenější phishing, vishing, inzertní podvody, jejich kombinace a jiné formy podvodného jednání.

Průzkum, jenž Eset provedl ve spolupráci s Policií České republiky a agenturou Ipsos, odhalil, že s podvodem se někdy setkala už třetina uživatelů internetových bazarů, pětina z nich přitom podvod dosud nehlásila.

Ze zjištění vyplynulo, že více než pětina dotázaných prodává zboží na internetových bazarech často (22,64 %) a téměř polovina respondentů je alespoň jednou k prodeji zboží využila (48,73 %). Nejčastěji pak internetové bazary využívají lidé ve věkové kategorii 30 až 40 let.

Osobně se s podvodem na internetových bazarech setkala téměř třetina všech dotázaných (31 %). Nejsilněji zastoupenou věkovou kategorií občanů, kteří se s podvodem na internetových bazarech již setkali, byla opět skupina ve věku 30 až 40 let.

Podvodníci je podle průzkumu nejčastěji kontaktovali přes chatovací aplikaci Messenger (12,27 %), e-mail (10,82 %) či zprávou prostřednictvím aplikace WhatsApp (7,18 %).

Finanční škoda bývá do 5 000 korun

Zhruba pětina všech respondentů uvedla, že včas dokázala podvod poznat a finanční škoda jim v důsledku podvodného jednání nevznikla (20,64 %). Necelá desetina pak uvedla, že jim v důsledku podvodného jednání vznikla škoda do výše 1 000 korun (9,36 %) a 5 % dotázaných uvedlo finanční škodu do 5 000 korun.

Dle dat z průzkumu podvod bezprostředně do 24 hodin nahlásilo necelých 5 % dotázaných (4,09 %). Na druhou stranu pětina z nich (20,82 %) uvedla, že podvod na Policii České republiky dosud nehlásila.

Část respondentů (7 %) v průzkumu poté uvedla, že se nejdříve snažili s podvodníkem komunikovat a situaci vyřešit, ale nakonec se na Policii České republiky obrátili.

Podvodníci často využívají prvky tzv. sociálního inženýrství, pomocí kterých se během komunikace snaží vzbudit důvěru protistrany. O zboží mají zájem a chtěli by jej co nejdříve. Naléhají,“ popisuje Ondřej Šafář, manažer PR a komunikace společnosti ESET.

Jedním z aktuálních trendů je, že se vás osoba na druhé straně snaží přesvědčit, že vše uhradila, posílá pro vyzvednutí zboží přepravce a vám zbývá jen potvrdit bankovní údaje na webové stránce, která je ale podvržená,“ dodává.

Zdroj: Eset

Čtěte dále

Šest značek ovládá více než polovinu světového internetového provozu
Šest značek ovládá více než polovinu světového internetového provozu
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Firmy by se měly připravovat na Wi-Fi 7, nejde jen o generační obměnu
Firmy by se měly připravovat na Wi-Fi 7, nejde jen o generační obměnu
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Podnikatele děsí krádež dat i identity, do zabezpečení ale investují minimálně
Podnikatele děsí krádež dat i identity, do zabezpečení ale investují minimálně