Eset: Třetina lidí se stala cílem podvodu na internetových bazarech

1. 6. 2022
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: © davidevison - Fotolia.com
Pokus o podvod včas odhalila zhruba pětina respondentů, při úspěšném pokusu škoda většinou nepřesáhla 5 000 korun.

Společnost Eset ve své aktuální zprávě upozorňuje, že v kyberprostoru jsou stále rozšířenější phishing, vishing, inzertní podvody, jejich kombinace a jiné formy podvodného jednání.

Průzkum, jenž Eset provedl ve spolupráci s Policií České republiky a agenturou Ipsos, odhalil, že s podvodem se někdy setkala už třetina uživatelů internetových bazarů, pětina z nich přitom podvod dosud nehlásila.

Ze zjištění vyplynulo, že více než pětina dotázaných prodává zboží na internetových bazarech často (22,64 %) a téměř polovina respondentů je alespoň jednou k prodeji zboží využila (48,73 %). Nejčastěji pak internetové bazary využívají lidé ve věkové kategorii 30 až 40 let.

Osobně se s podvodem na internetových bazarech setkala téměř třetina všech dotázaných (31 %). Nejsilněji zastoupenou věkovou kategorií občanů, kteří se s podvodem na internetových bazarech již setkali, byla opět skupina ve věku 30 až 40 let.

Podvodníci je podle průzkumu nejčastěji kontaktovali přes chatovací aplikaci Messenger (12,27 %), e-mail (10,82 %) či zprávou prostřednictvím aplikace WhatsApp (7,18 %).

Finanční škoda bývá do 5 000 korun

Zhruba pětina všech respondentů uvedla, že včas dokázala podvod poznat a finanční škoda jim v důsledku podvodného jednání nevznikla (20,64 %). Necelá desetina pak uvedla, že jim v důsledku podvodného jednání vznikla škoda do výše 1 000 korun (9,36 %) a 5 % dotázaných uvedlo finanční škodu do 5 000 korun.

Dle dat z průzkumu podvod bezprostředně do 24 hodin nahlásilo necelých 5 % dotázaných (4,09 %). Na druhou stranu pětina z nich (20,82 %) uvedla, že podvod na Policii České republiky dosud nehlásila.

Část respondentů (7 %) v průzkumu poté uvedla, že se nejdříve snažili s podvodníkem komunikovat a situaci vyřešit, ale nakonec se na Policii České republiky obrátili.

Podvodníci často využívají prvky tzv. sociálního inženýrství, pomocí kterých se během komunikace snaží vzbudit důvěru protistrany. O zboží mají zájem a chtěli by jej co nejdříve. Naléhají,“ popisuje Ondřej Šafář, manažer PR a komunikace společnosti ESET.

Cyber25 Early

Jedním z aktuálních trendů je, že se vás osoba na druhé straně snaží přesvědčit, že vše uhradila, posílá pro vyzvednutí zboží přepravce a vám zbývá jen potvrdit bankovní údaje na webové stránce, která je ale podvržená,“ dodává.

Zdroj: Eset

Čtěte dále

Do tří let převezme většinu kontaktu se zákazníky agentní umělá inteligence
Do tří let převezme většinu kontaktu se zákazníky agentní umělá inteligence
Live streaming sportů trhá rekordy, mění pravidla hry v internetovém provozu
Live streaming sportů trhá rekordy, mění pravidla hry v internetovém provozu
Anect začíná novou etapu, do vedení se staví Filip Winkelhofer
Anect začíná novou etapu, do vedení se staví Filip Winkelhofer
René Pospíšil (IS4 security): Úspěšná dekáda Bitdefenderu
René Pospíšil (IS4 security): Úspěšná dekáda Bitdefenderu
Algotech znovu na nákupech, vstupuje do firmy Expinit
Algotech znovu na nákupech, vstupuje do firmy Expinit
Polovinu firem štve, že oprava softwarových zranitelností trvá příliš dlouho
Polovinu firem štve, že oprava softwarových zranitelností trvá příliš dlouho