Hledám resellera, který má duši obchodníka

4. 4. 2011
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – everythingposs
Ilustrační obrázek
Ze všech stran tradiční prodejci hovoří o firmách z „garáže“, kterak kazí ceny na trhu. Z druhé strany mluví zase o e-tailech, které podporují výrobci a distributoři a na tradičního menšího resellera nezbude nic.

Dnes a denně si lámu hlavu tím, co se to stalo v posledních letech s těmi tradičními resellery, o kterých mluví pan Cysař.

Sám bych velmi rád našel tradičního resellera, který je hrdý na to, že je obchodník, který objednává po telefonu a nebojí se vyjednávat o cenách. Čestně mohu jako zástupce distributora prohlásit, že takového resellera abych hledal v dnešní době lupou.

Něco se na trhu před časem změnilo a zapříčinilo, že 90 % malých prodejců nevezme ani základní zásobu zboží pro koncového zákazníka na sklad. Tito reselleři nechtějí obchodovat, ale dělají si z distributora pouze svůj externí sklad. Nezajímají je ani ceny, chtějí je mít nastavené v automatickém importu a čekat až objednávka spadne z nebe. Že by oslovili koncového zákazníka, o tom už může být stěží řeč. Mnozí to postupně vzdávají pod tíhou elektronických letáků velkých obchodů.

Jak rád bych byl, aby mi drnčel telefon a nákupčí na druhé straně chtěl lepší cenu, než vidí v ceníku. Aby naše obchodní oddělení chodilo domů vyčerpané z náporu vyjednávání lepších cen a objednávek po telefonu. Aby sám zákazník chtěl budovat opravdový partnerský vztah. Nic z toho se bohužel už nekoná.

I přístup distributorů se liší a nesmí je prodejci házet všechny do jednoho pytle s těmi největšími.

Dobrá cena jen pro e-tail?

Nákupčí musí být u maloobchodu tak schopný, aby si dobrou cenu našel a vyjednal, stejně jako to udělá nákupčí e-tailu, který mnohdy vyrostl z malé firmy. Pokud nedostane dobrou cenu s rozumnou marží u jednoho distributora, poptá ji u jiného. Když to můžu denně dělat já jako produktový manager u distribuce (a že to se zahraničím není vůbec snadné), když jsem to léta mohl dělat jako produktový manager v maloobchodu, který z firmy v rodinném domku vyrost ve firmu s miliardovým obratem, může to dělat pro svou firmu každý.

Jenže mnozí prodejci jsou doslova nalepení na obratově největší distributory v domnění, že získají také nejlepší podmínky. Velké firmy však těžko dosahují takové flexibility jako ty malé. A proto jsou tu i distributoři menší a jsou stejně pružní jako malý reseller, který umí poradit zákazníkovi.

Přemýšlím, že si podám inzerát „Hledám resellera, který má duši obchodníka, chce dělat maximum pro své zákazníky a pro svou prodejnu, a nebojí se zvednout telefon.

Kde jsou ti nadšení obchodníci, co po revoluci otvírali své obchody a měli radost z každého zákazníka? Kde je to nadšení a hrdost z vlastní dobře udělané práce, kam se to všechno ztratilo? Malý reseller je smutný, že ho nepodporuje distributor a malého distributora mrzí, že za ním nepřijde malý reseller. Přitom stačí tak málo, všechno je to v komunikaci a nadšení.


V letech 2003 – 2010 autor působil ve společnosti Czech Computer, z toho dva roky jako obchodník a poté pět let jako produktový manager. Od května 2010 pracuje jako produktový manager v Agem.CZ.

Čtěte dále

Podnikatele děsí krádež dat i identity, do zabezpečení ale investují minimálně
Podnikatele děsí krádež dat i identity, do zabezpečení ale investují minimálně
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Ruské vojenské jednotky vedou kyberkampaň proti podporovatelům Ukrajiny, varuje NÚKIB
Šest značek ovládá více než polovinu světového internetového provozu
Šest značek ovládá více než polovinu světového internetového provozu
Firmy by se měly připravovat na Wi-Fi 7, nejde jen o generační obměnu
Firmy by se měly připravovat na Wi-Fi 7, nejde jen o generační obměnu
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Arrow posiluje nabídku úložišť, podepsalo smlouvu s Object First
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu
Pavel Cvetler je novým produktovým a IT ředitelem Shoptetu