Když e-shopy nestačí

10. 5. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – everythingposs
Ilustrační obrázek
Poměrně nenápadně se od letošního roku objevuje na trhu nový fenomén B2C prodeje přes aukční síně. Z prodejního nástroje se vyvíjí nový kanál a největší hráči na trhu nezůstávají pozadu.

Aukčním síním se v České republice docela daří, tedy rozhodně té největší. Dokázala využít soutěživé povahy a podnikavých nálad internetových uživatelů a její základna nakupujících i prodejců se úspěšně rozrostla.

Prvotní předpoklad úspěchu byl jednoduchý a velmi podobný internetovým obchodům – zboží je zde levnější. Ačkoliv z počátku nízkou cenu vyvažoval „bazarový prodej“ použitých či nových produktů bez záruky (případně s dobíhající lhůtou), v posledních letech se situace začala měnit.

Jednou z variant prodeje v internetové aukci je stanovení pevné ceny bez možnosti smlouvání, respektive přihazování. Toho zprvu využívali například běžní uživatelé pro oslovení zájemců vedle internetových bazarů, když se nemínili s kupujícím dohadovat o ceně.

Z C2C na B2C

S rostoucím zájmem veřejnosti a médií, a tím pádem i narůstající uživatelskou základnou, se začaly na on-line aukčních síních objevovat také tradiční menší prodejci. Někteří aukčním portálem suplovali e-shopy ke svým kamenným prodejnám, jiní zase využili možnosti oslovit větší masu zákazníků, než byli schopni na vlastním internetovém obchodu. Svou roli aukční síně sehrávají i při potřebě vyčištění skladu od nadbytečného zboží, kdy prodejci nechtějí prozatím výrazněji hýbat s cenou ve vlastním obchodě.

Aktuálně uvádí největší aukční portál Aukro.cz 2 221 933 registrovaných uživatelů. Kolik z nich je aktivních, se mi zjistit nepodařilo, ale podle NetMonitoru dosahuje počet unikátních návštěvníků z ČR za minulý měsíc 1,67 milionu. Slušná skupina potenciálních zákazníků k oslovení, nemyslíte?

Aukční síň se snaží profesionální prodejce (podnikatele) nalákat na zlepšování služeb a programu. Po třinácti měsících otevření aukcí pro B2C prodejce tvořil jejich kusový obrat přibližně pětinu všech prodejů na Aukro.cz. V současné době je na největším aukčním portále registrováno přibližně 7 500 profesionálních prodejců a podíl jejich prodejů bude ještě vyšší. Portál pro ně připravuje nový garanční program, ve kterém budou ti nejlepší po splnění podmínek (sortiment zboží, rychlost jeho dodání a mnohé další) moci získat certifikaci, a tím i další důvěru a zájem nakupujících zákazníků.

Příležitost vidí i největší hráči

Vzhledem k rostoucímu počtu uživatelů a zvyšující se úrovni služeb není zájem B2C prodejců o tento prodejní nástroj až tak překvapivý. V letošním roce se však na Aukro.cz objevili i hráči z oblasti retailu, kteří provozují vlastní internetové obchody, a od minulého týdne na něj vstoupil také největší e-tailer v České republice.

Tzv. co-brand spolupráci, ve které Aukro.cz  nabízí spolu s největšími resellery svým uživatelům originální a značkové zboží za pevné ceny, zatím zaměřilo na spotřební elektroniku a sportovní oblečení. Aukční portál již prohlásil, že v rámci nové strategie zařadí mezi C2C nabídku také B2C prodej a jednou z možností, jak jej posílit, vidí právě v co-brand kooperaci a společné propagaci.

WT100_25

Objevuje se tedy zcela nový fenomén. Po konkurenčním a především cenovém souboji malých prodejců s retaily se reselleři přesunuli na internet, kde se pak situace do určité míry opakovala.  Mezi e-shopy se v průběhu let vypracovaly nejsilnější e-taily, které dnes ukusují největší část trhu. Na jednu stranu se trh rozděluje, na druhou stranu se nejpodnikavější prodejci snaží proniknout do všech nových kanálů a internetové aukce nebudou výjimkou.

Jaká je budoucnost tohoto kanálu, se ukáže v dalších měsících. Jednu věc však předpokládat lze. Pokud se při stále klesajících maržích na hardwaru postaví mezi prodejce IT a spotřební elektroniky a zákazníka další subjekt, který si spolkne provizi za zprostředkování, vzniká zde prostor pouze pro vybrané kategorie zboží.

Čtěte dále

IDC: Chytré vysavače jsou nové terno, prodeje rostou dvouciferně
IDC: Chytré vysavače jsou nové terno, prodeje rostou dvouciferně
AWS a SAP rozšiřují evropskou spolupráci, posílí stopu v oblasti digitální suverenity
AWS a SAP rozšiřují evropskou spolupráci, posílí stopu v oblasti digitální suverenity
Velké firmy mají manko s AI, do obchodního procesu ji nasadila jen třetina
Velké firmy mají manko s AI, do obchodního procesu ji nasadila jen třetina
Průběh voleb se mohou snažit narušit kyberzločinci i národní hackerské skupiny
Průběh voleb se mohou snažit narušit kyberzločinci i národní hackerské skupiny
AI je klíčová pro budoucnost, myslí si tři ze čtyř partnerů TD Synnex
AI je klíčová pro budoucnost, myslí si tři ze čtyř partnerů TD Synnex
Audiovizuální spojení. PPDS uzavírá strategické partnerství se Shure
Audiovizuální spojení. PPDS uzavírá strategické partnerství se Shure