Milí čtenáři,
přinášíme vám druhou část debaty odborníků na tisková zařízení, kteří se v listopadu 2024 sešli u Kulatého stolu Channeltrends. Kompletní přepis debaty naleznete v tištěném čísle magazínu.
Seriál Kulatý Stůl Channeltrends můžete sledovat i zde.
Umělá inteligence a další trendy
„AI je horké téma,“ zahajuje Miroslav Drahoš (HP). „Na většině setkání s partnery zdůrazňuji, že možnosti využití umělé inteligence v našem oboru nejsou tak ,sexy‘ jako například v počítačích, na druhou stranu spoustu funkcionalit, které jsou jinde novinka, my už považujeme za standard. Jako příklad mohu uvést vytěžování dat z dokumentů, kdy si systém sám najde číslo účtu, variabilní symbol a podobně. V našich větších tiskárnách už dlouho máme cosi na způsob černé skříňky, která pomáhá kontrolovat celkový chod systému a na základě strojového učení je schopná odhadnout, který komponent bude potřebovat servis. Zároveň intenzivněji využíváme i generativní umělou inteligenci, brzy vydáme plug-iny do prohlížeče, které umožní snadno vytisknout webovou stránku a zkomprimovat obsah na méně stran než v minulosti. Na dalších věcech pracujeme a budeme je postupně integrovat do systémů.“
„Umělá inteligence je rozhodně věc, která do budoucna pomůže rozvoji IT technologií jako takových,“ zamýšlí se Marcel Divín (Epson). „Aktuálně si myslím, že AI je silným nástrojem například pro vytěžování a digitalizaci dat, jelikož dokáže obsáhnout celý proces, a navíc ještě umí vložit nějaké vlastní směry pro možné vylepšení. Třeba v případě metadat může fungovat jako jakýsi rádce, který při tisku komplexně zpracuje úlohu či optimalizuje nastavení tiskárny. Zatím skutečně vidím větší využitelnost AI v počítačích, na druhou stranu si výrobci tiskáren určitě z technologie vezmou to dobré, co technologie přináší, a toto pak postupně implementují do tiskových technologií.“
„Umělá inteligence určitě má své místo například pro monitorování procesů a vytěžování dat,“ souhlasí Karel Grábl (Brother). „Jde o poměrně silný trend, který se objevuje nejen ve státní správě, ale všeobecně u všech zákazníků. Samozřejmě čím větší klient, tím více platí, že je třeba investovat do bezpečnosti. Jde o to, aby všechna data, která se ukládají někam do cloudu, byla dostatečně zabezpečená. To znamená, že digitalizace úzce souvisí s rozšiřováním možností ochrany dat. Je pravda, že někteří zákazníci se cloudových aplikací obávají právě kvůli bezpečnostnímu aspektu, dokonce ani nechtějí investovat do cloudů, a naopak si chtějí zachovat vlastní úložiště. Celkově je ale přístup zákazníků různý a my se snažíme vyjít vstříc všem potřebám.“
„Já bych možná kromě umělé inteligence vyzdvihl i 3D tisk, kterému jsme v Lamě velmi otevření,“ přidává Roman Lamacz (Lama Plus). „Zvyšujeme prodej spotřebního materiálu pro 3D tisk a mám pocit, že nastává doba, kdy už nejde jen o tisk předvýrobních vzorků ve fabrikách a podobně, ale že se tento trend dostává i do domácností. Tam má navíc opravdu zajímavé využití – představte si situaci, že potřebujete nějakou drobnou věc, řekněme háček do koupelny nebo malou součástku ke kuchyňskému přístroji. Malá kompaktní 3D tiskárna může být užitečným, i když nečekaným pomocníkem v domácnosti.“
Symbióza inkoustu a laseru
„Z technologického hlediska jsou naše priority jasné,“ konstatuje Marcel Divín (Epson). „V této chvíli se už takřka stoprocentně soustředíme na inkoustovou technologii tisku, laserový segment jsme v druhé polovině září uzavřeli. V inkoustovém směru nám jde o optimalizaci nabídky, aby oslovila různé typy zákazníků a jejich potřeby. Zaměřujeme se komplexně na domácí tisk a kancelářský tisk, unikátní monochromatická tisková zařízení, velkoformátové tiskárny, tiskárny etiket.
Zásadním segmentem jsou Business Inkjet tiskárny, kde postupně rozšiřujeme portfolio a vidíme největší potenciál do budoucna. Do tohoto segmentu jsme vstoupili v rámci zařízení formátu A3+ zařízení poměrně pozdě, v roce 2015, což byl docela zásadní hendikep. V praxi to ovšem znamená, že máme velký prostor pro růst, což je velmi pozitivní a vývoj našich výsledků v této oblasti dokazuje, že je naše cesta správná. V segmentu vyšších tiskáren navíc chystáme vlastní program pronájmu, který spustíme v prvním čtvrtletí příštího roku. Nejedná se o řešení pronájmu hardwaru, ale o řešení finančně nejzásadnější části. Tedy Epson garantuje servis, dodávky spotřebního materiálu, odečet vytištěných stránek a vše kolem provozu tiskárny. Veškerá fakturace této služby se děje přes partnery, kteří jsou garanty služby pro zákazníka. Reseller se vlastně touto formou stane přímým partnerem Epsonu.“
„V Brotheru se stále držíme laserové technologie,“ navazuje Karel Grábl (Brother). „Nejspíš i proto, že ji vyvíjíme už velmi dlouho. Zároveň se ale rozvíjíme i v oblasti inkoustové technologie, protože máme zákazníky, kteří o inkoust mají velký zájem, a my jim to ani nerozmlouváme (usmívá se). Ba naopak, podporujeme je, protože obě technologie se používají pro všechna zařízení od formátu A4 až po A0. Do oblasti inkoustu jsme proto v poslední době významně investovali a vybudovali nové dedikované fabriky, protože si uvědomujeme, že naše portfolio bylo jistým způsobem omezené.
Ale jak zmiňoval Marcel, i my jsme na tom z hlediska MSP služeb podobně. Nabízíme je nejen v západní Evropě, ale i blíž k našim hranicím – například v Polsku už takovou službu poskytujeme zákazníkům již několik let. Chceme nabízet tisk jako službu, aby klienti věděli, že není nutné investovat do zařízení, ale že existují i jiné cesty.“
Zdroj: ChannelWorld