Společnost Mastercard na základě analýzy Mastercard Signals uvádí, že digitální kriminalita se proměňuje v autonomní, rychle škálovatelný a vysoce výnosný byznys. Globální škody způsobené kyberkriminalitou by do roku 2029 měly vzrůst na 15,6 bilionu dolarů ročně, což je více než HDP jakékoli země s výjimkou USA a Číny.
Mastercard upozorňuje, že tento růst digitální kriminality je zároveň doprovázen vlnou inovací v oblasti kybernetické bezpečnosti, prevence podvodů a boje proti praní špinavých peněz s cílem zajistit bezpečnost digitálního ekosystému.
Útoky na politickou objednávku
Zpráva společnosti konstatuje, že s rostoucím využíváním technologií jako internet věcí, 5G sítě nebo propojené dodavatelské řetězce vznikají nová rizika a zranitelnosti. Firmy i instituce se tak musí bránit v prostředí, které je stále složitější a méně přehledné.
Rizika útoků na kritickou infrastrukturu navíc zvyšuje geopolitické napětí. Státy i státem podporované skupiny totiž využívají kybernetické operace jako nástroj nátlaku nebo financování – typicky formou ransomwaru či krádeží kryptoměn. V anonymním prostředí internetu je přitom obtížné určit původce a vyvodit odpovědnost.
Dalším faktorem podle analytiků je umělá inteligence, jež zrychluje a zefektivňuje škodlivé aktivity. Umožňuje útočníkům automatizovat vyhledávání slabin, vytvářet deepfake podvody a rychle reagovat na obranné strategie. AI tak nefunguje jen jako nástroj obrany, ale stává se i katalyzátorem útoků.
Demokratizace zločinu
Kyberkriminalita se podle Mastercardu navíc stává snadno dostupným „byznysem“. Díky nástrojům nabízeným formou „cybercrime-as-a-service“ si může útok objednat nebo provést prakticky kdokoliv i bez pokročilých technických znalostí. Tato demokratizace zločinu snižuje bariéry vstupu a zvyšuje počet potenciálních útočníků.
„Kyberbezpečnost není jen otázka technologie. Týká se každého – od jednotlivců přes firmy až po veřejnou správu. V prostředí, kde se hrozby vyvíjejí rychleji než kdy dřív, je zásadní myslet na prevenci a spolupráci,“ říká Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.
„Mastercard se dlouhodobě podílí na budování důvěry v digitální ekonomiku nejen prostřednictvím investic do technologií, ale i sdílením know-how a edukací napříč sektory,“ dodává.
Zdroj: Mastercard
Channeltrends (dříve ChannelWorld), který je určený pro prodejce, dodavatele služeb a profesionály v prodejním kanálu IT a CE, si můžete objednat i jako klasický časopis. V tištěném speciálu vydávaném čtvrtletně najdete články, rozhovory, komentáře, analýzy, přehledy partnerských programů a řadu dalších informací pro resellery, VAR a další profesionály působící v oblasti prodejního kanálu a distribuce.
Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.