Mall Pay: Tři čtvrtiny e-shopů se v předvánoční špičce bojí logistického průšvihu

20. 11. 2020
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: Mall Pay
Více než polovina oslovených e-shopů očekává, že zákazníci letos u nich utratí více nebo výrazně více než v loňském roce. Menší internetoví prodejci nicméně vidí situaci pesimističtěji.

Fintech Mall Pay zveřejnil výsledky svého průzkumu, z nichž vyplynulo, že české internetové obchodní považují za nejzásadnější trend letošního roku koronavirus, který bude zásadním způsobem ovlivňovat nákupní chování do konce roku.

V jeden moment se tak spojí vánoční špička se zvýšeným počtem nákupů online kvůli karanténním opatřením.

Větší vydělají, menší paradoxně očekávají propady

Mall Pay poukazuje na to, že zhruba 55 % provozovatelů je přesvědčena, že zákazníci letos na jejich e-shopu utratí více nebo výrazně více než v loňském roce. Celkem 15 % očekává, že útrata bude minimálně obdobná jako loni.

Ne všichni ale sdílejí optimismus. Pětina e-shopů očekává, že letos budou mít lidé hlouběji do kapsy a desetina pak počítá s výrazným propadem příjmů.

Názory podle Mallu v zásadě korelují s velikostí e-shopů a zjištění se tedy dá interpretovat i v rovině, že menší e-shopy vidí situaci pesimističtěji než střední a velcí hráči, kteří jsou lépe připraveni nejen po technologické stránce, ale také v otázce know-how.

To odpovídá naší domněnce, že i v době koronakrize a zvýšeného zájmu ze strany zákazníků malé e-shopy prodělaly potenciální miliardy na opuštěných nákupních košících,“ vysvětluje Adam Kolesa, CEO Mall Pay.

Jejich aktuální technická nepřipravenost a malá investice do zákaznické zkušenosti pro ně může být velkým limitem dalšího růstu i v době, kdy na trh proudí zástupy nových zákazníků,” dodává.

Rekordní množství nákupů může položit logistiku

Velká šance, ale také velké riziko, proti kterému bylo letošní jaro v e-commerce jen rozcvičkou. Tak vidí předvánoční situaci 78 % e-shopů, které Mall Pay oslovil. Starosti mají především ty velké a střední.

Podle nich závěr roku přinese rekordní počet objednávek a ve skladu se už brzy budou v jeden moment potkávat vánoční dárky se zvýšeným množstvím spotřebního zboží, které kvůli karanténní situaci již nyní zákazníci více nakupují online.

Frekvence nákupů podle Mallu stoupne, což může být v kombinaci s nedostatkem pracovních sil nebezpečný mix pro celou logistiku a potenciálně roztočit spirálu zpožděných a následně odřeknutých nákupů.

E-shopy také zmiňují, že se připravují na boj s nevyzvednutými zásilkami. Negativní zkušenost s vyexpedovaným, avšak nezaplaceným zbožím má z druhé vlny karantény přes skoro 60 % z nich.

Zákaznické návyky se mění jen pomalu

Mall Pay uvádí, že přestože byl koronavirus zásadním impulsem pro celou e-commerce, léto podle e-shopů ukázalo, že nové zákaznické návyky zformoval pouze částečně. V 83 % případů spadly objednávky v letních měsících na původní úroveň a ani nyní se nevrátily plně na jarní úroveň.

Za nejzásadnější změnu v zákaznickém chování pak e-shopy považují vyšší sofistikovanost zákazníků – zmiňuje to 43 % e-shopů. Ti leckdy vůbec poprvé začali zjišťovat, jaké všechny doprovodné služby k nákupu e-shopy nabízí.

Důvodem dle Mallu může být, že Češi v letošním roce strávili extrémní množství času doma a měli možnost přepnout na méně uspěchaný režim. Zároveň neměli problém dopřát si premiovější služby – objednávali si díky tomu více například prodlouženou záruku, pojištění nebo pohodlnější způsoby dopravy.

To je asi jedna z nejzásadnějších zpráv, se kterou se však e-shopy musí naučit pracovat. Vyplývá z ní, že zákazníci mají zájem o inovace a doprovodné služby, často o nich však nevědí. Třeba jen kvůli tomu, že jim e-shop ve své komunikaci nedá patřičnou prioritu,” domnívá se Kolesa.

SMB e-shopy letos inovovaly více

To podle Mall Pay souvisí s dalším zjištěním – a sice velkým rozdílům v přístupu k inovacím. Letos se totiž rozevíraly nejen nůžky mezi největšími hráči, kteří utíkají zbytku trhu, ale i v rámci SMB segmentu jako takového.

Do inovací zásadněji investovalo asi 38 % oslovených e-shopů. Podle průzkumu tak vzniká nová stabilní skupina středně velkých e-shopů, které se vyznačují vysokou technologickou úrovní, schopností inovovat a podnikatelským odhodláním.

Cyber25 Early

Dle fintechu jsou takové internetové obchody schopné propojovat své podnikání s nástroji třetích stran, s čímž jim pomáhají i výrazné posuny u onboardingových procesů celé řady služeb, které jsou v současnosti rychlejší než kdy jindy.

Zdroj: Mall Pay

Čtěte dále

Pavla Frindtová řídí HR ve společnosti Schneider Electric
Pavla Frindtová řídí HR ve společnosti Schneider Electric
AI transformace: Připravte svůj byznys na revoluci s umělou inteligencí
AI transformace: Připravte svůj byznys na revoluci s umělou inteligencí
Kybernetické hrozby rostou, škody sahají do astronomických výšin
Kybernetické hrozby rostou, škody sahají do astronomických výšin
SoftwareOne úspěšně dokončil akvizici společnosti Crayon
SoftwareOne úspěšně dokončil akvizici společnosti Crayon
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Peter Majdak a Veronika Závodná posilují obchodní tým TP-Linku
Peter Majdak a Veronika Závodná posilují obchodní tým TP-Linku